En gammal småländsk gärsgård.



Utmed vår tomt finns en allmänning som ägaren tycker det är ok att vi sköter om, om vi vill. Där finns en gammal gärsgård. Jag vet att grannarna har en fin gärsgård och jag har många gånger tyckt det vara trist att inte vi har det bakom vår tomt. För ett antal år sedan tog jag mej igenom slyn och hittade gärsgår´n. Vi tog bort slyn, avverkade som sjutton flera träd också men mäktade inte med stubbarna. Så slyn växte upp, ganska fort och idag ser vi inte den gamla stengärsgår´n alls.

Men jag skulle vilja hinna med att göra iordning denna. Den minner kanske från en tid då de småländska torparna och bönderna slet hårt med jorden som var full av sten. Man lade stenarna som gärsgårdar för att bli av med dem och kunna använda marken. Med rötter i det gamla bondesamhället från hårt arbetande människor känns det viktigt att bevara vissa saker.



Där bakom slyn finns den.



Sett från grannen.



Här måste rensas ordentligt.





En gammal pil har jag hittat också. Den är så fin på sommaren och skulle bli jättevacker om den fick stå för sig själv med lite space runtikring sig.


Kommentarer
Postat av: anne

Joo...Jag trodde också det var uppenbart hur jag menade, men av vissa kommentarer att döma blev jag osäker, rädd att någon skulle tro annat än att jag tycker att dottern är den bästa av döttrar, med eller utan åsikter.

2009-04-12 @ 09:33:35
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

godmorgon :D

2009-04-12 @ 10:10:25
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: Mia

Stenar och gärdsgårdar visst är det vackert... Här i Jönköping har vi en lång vacker sådan.... ska ta ett foto på den någon gång! Men allra vackrast är förstås de naturligt tillkomna, precis som du beskriver. De är så vanliga i vissa delar av mitt landskap, fortfarande, så jag tror inte så många tänker på dem som vackra!

2009-04-12 @ 11:06:12
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0