Skall man slänga och köpa nytt?


Idag skulle så mycket ske. Inte hälften ens av vad jag företagit mej blev av. Hälften glömdes bort. Funderar kring hur vårt samhälle ser ut och vilka värderingar vi har och om det är kopplat till ålder. En person någonstans mellan 23-28 , åldern är obestämd hade gjort en makeower i en persons garderob. Det var nu min uppgift som anhörig att ta med prylarna någonstans. Sortera upp den, kanske slänga alltihopa någonstans inkl kläder jag köpt ganska nyligen som var snygga och i fräscht skick. Vissa var tydligen lite "fula" Ett par nya ecco tycktes inte se så bra ut osv.  Man får vara diplomat. jag tog med mej alltihop och sa att jag kollar igenom hemma. Lite får bli matttrasor? Vill någon i min närhet ha matttrasor? Lite får gå till Öppen hand via Hållets dagcenter som har hant om genomgång av kläderna om så skulle behövas.  Alla barnkläder, även om jag inte hade det, går alltid på transport har man sagt mej. Resten får vi slita på härhemma kanske om något passar.

MIna tankar kom igång idag efter min lilla aktivitet. Tankarna flyger dock vidare och stannar inte vid kläder och handdukar i fel färg utan nu funderar jag kring våra hem i övrigt...

Vad jag funderar på är dock om vi i olika åldrar vill slänga, kasta, återanvända osv och om det är olika i olika åldersgrupper. Jag tycker att unga människor typ ungdomar, gymnasieåldern osv verkar tänka om om en hälsosam hushållning. Sen upplever jag att det kommer en ålder av slit och släng eller har jag fel. Många hem idag ser ganska snarlika ut. Där finns de låga breda sofforna som man inte kan sätta gamla mamma i, om man nu hade någon. Där är det låga bordet framför, mattan, kuddarna i soffan...hur många som hellst och så vägg-TV:n. Några pinaler står här och var, ibland två av varje likadan sort inköpta på en designaffär. Jag brukar benämna det som "såntdär" porslin som har hål innuti men ser jättetrendigt ut utanpå. Rörstrand, Orrefors eller nåt annat företag med historia och desigkunnande skulle aldrig tilverka på det sättet. Lisa Larssons pyttlar, inte ser de ut så som ett exempel.

Men fattar Ni inte. Man skall blanda gammalt och nytt? Eller skall man inte? Skall man slänga och köpa nytt? Hur tycker Ni? Nu pratar jag inte bara om att man skall vara sparsam. Jag pratar om att vi har en historia, vi är bärare av en förmedling från tidigare generationer till kommande generationer. Jag tror att vi behöver sammanhang. Vi behöver komma någonstans ifrån, vara någons barn, ha en familj att knyta an till fast vi är vuxna, mitt i livet, medelålders. Kalla det vad Du vill? Vi skall inte samla för mycket materiella värden men jag tror vi mår bra av att ha saker från ett samhälle som fanns före vårt eget.

Vad tycker Ni andra?


Kommentarer
Postat av: Tanten

Jag tror att sanningen kan ligga någonstans där mellan de två ytterligheterna. Somligt ska man behålla och annat ska få gå vidare. Jag vill vare sig ha det övermoderna designade eller leva i ett museum.

2009-08-08 @ 06:48:34
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag har slutat spara gammalt bara för att det är gammalt. Om jag inte gillar det eller det inte bär någon värdefull historia så åker det till second hand. Jag orkar inte hålla på och förvara alla mängder av prylar som jag samlat på mig av nostalgiskäl. Sen gillar jag att bland med nytt förstås, även om vi aldrig nästan köpt nya möbler. Det har varit på annons. Men nu är jag sugen på en kristallampa till tvättstugan.

2009-08-08 @ 07:50:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Jag tycker det också handlar om perioder i ens liv. Just nu känner jag för att inte ha något "från förr" runt om mig. Inte minnen från mitt eget liv och heller inte andra gamla saker. Känns bra med en utrensning, men sen kommer jag säkert in i en tvärt om period igen. Det går några år emellan.. :D

2009-08-08 @ 08:01:46
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Mia

Intressant inlägg och intressanta tankar!



Nu i samband med min flyttning har jag funderat mer och mer på varför jag har vissa saker, varför jag sparar en del nostalgisaker som förmodligen bara kommer att kastas den dag jag inte finns. Jag blir nog mer och mer att rensa bort prylar som jag inte använder eller verkligen har ett starkt nostalgivärde för mig.



Sedan att spara och ha äldre saker i sitt hem som du skriver är en helt annan sak, om det är saker man gillar... Jag vill inte ha något "bara" för att det är gammalt eller funnits i släkten...

2009-08-08 @ 09:59:33
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

Det som händer, eller händer oss, är att man samlar av nostalgiskäl, bra-att-ha eller bara sparar, och sedan sitter man där..Med prylar, saker och bråte högt och lågt och rensningen blir bara så dryg.



Avseende vårt hem blandar vi, det blir bäst så. Vi river inte ut av bara farten eller för att någon annan gör det, och därför är vårt kök antagligen höjden av kitchighet och trendighet ganska snart, liksom badrummet. Folk drar nästan efter andan när de ser dessa utrymmen...

2009-08-08 @ 16:32:25
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jess

Jag blandar gammalt och nytt. Jag tycker de gamla saker ger en större hemtrevnadskänsla och så är det ofta ett minne av någon eller något.

2009-08-08 @ 18:09:50
URL: http://maisongrey.blogspot.comm
Postat av: anne

Så bra att du "förvarnar" så jag slipper bli orolig!;)



Madonna hälsar! :)

2009-08-09 @ 00:27:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: britten...

Bra inlägg....jag tror nog också att det är lite olika perioder i ens liv och i olika sammanhang...uppe på gården vill jag gärna bara använda det som finns och har en historia och vill försöka ta till vara allt...men hemma i stan tänker jag inte alls så....kram

2009-08-09 @ 11:30:46
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Jenny

Intressant inlägg! Jag tycker att det är bra att trenden är att ta vara på och återanvända. Personligen är jag mycket för att rensa ut emellanåt så att jag behåller det jag verkligen vill ha. Men dyra bruksvaror t.ex. soffa förstår jag inte varför man ska byta så ofta. Sen vill jag helst att saker kommer till nytta t.ex. genom att ge bort till någon jag känner eller till second hand.

2009-08-16 @ 14:31:26
URL: http://jennysrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0