Saab, innovatörernas bil.




En epok går i graven. Saab, den lite extra svenska bilen skapad av duktiga och kunniga innovatörer skall nu inte längre finnas till. Saab startade att tillverka bilar 1947. Under hela min uppväxt har mina föräldrar kört Saab. Man kör alltså Saab...och man åker Volvo. Jag minns bilarna med handväxel, vi hade både V4:an den lilla vanliga och "herrgårdsvagnen". I nämnda herrgårdsvagn som jag på filt längst bak när vi åkte på campingsemestrar. Jag minns att mamma sa att det var drag i Saaben och att den var kul att köra. Sen blev det 99:an och en annan sorts bil. Här i Nyköping har många kört Saab. Här har vi sålt bilarna, här har vi reservdelslagret där idag 300 personer har sitt arbete och sin försörjning. Många lever tillsammans med någon som också arbetar där. Det är inte så svårt att också tänka på hur invånarna i Trollhättan har det just nu. Företag skall gå med vinst, de måste det. Dock är det trist, jättetrist.


Kommentarer
Postat av: Selma

Det är oerhört trist. Jag är också uppväxt med Saab. Pappsen köpte en sprillans ny för att hämta mig och mor på bb. Inte kunde man hämta en sprillans ny bebis i en gammal folkvagn... Min första bil som jag stod som ägare på var en beige V4. Jag älskade rattväxeln och den pigga känslan trots att den var uråldrig redan när den kom till mig. Trist, trist, trist och alla stackare som upp på allt annat ska få beskedet som julklapp. Fy!

2009-12-20 @ 06:28:51
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Det är himla okänsligt att komma med det här beskedet före jul, man kunde ha väntat ett par veckor till när man nu väntat så länge ändå.



Jag har alltid uppfattat Saab som en bra bil även om jag inte ägt någon och jag förstår inte varför det inte gått att tillverka den med vinst.



För visst är det så som Du säger att ett företag kan inte gå back år efter år. Ingen av oss vill vara med och betala för att någon annan ska köra sin Saab.



Hoppas att det blir bättre ekonomiska tider så att de som nu mist jobben har en chans att få nytt. En lösning som Årjängsborna tar till är att åka till Norge och jobba, men det är lite väl långt att veckopendla från Trollhättan kanske.

2009-12-20 @ 06:30:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: fashionhaggan

ja det är för tråkigt det här, kan inte nån god fe bara komma och rädda saab

2009-12-20 @ 08:18:34
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0