Skadegörelse eller konst?





Blev helt paff för ett par dagar sedan när en studerande på Konstfack som examensarbete valt att göra åverkan på SL:s tunnelbanevagnar i Stockholm. Va! Jag fattar nada! Gossen ( benämning av yngre person av manligt kön som inte vuxit upp till vuxen mansperson) väljer att hoppa  in i tunnelbanevagnen och förstöra vagnen eller om man så vill, spraya ner den med färg.

Vi lever i ett samhälle med risig ekonomi. Vi måste spara på våra resurser. Många människor har förlorat jobben och många människor känner oro för sitt eget arbete och hur det då skall bli med ekonomin osv. Så kommer en gosse som genomför en akademisk universitetsutbildning och skadar offenliga transportmedel för mycket mycket pengar´.

Jag blir helt mållös eller blir jag inte det. Gossen säger:- Om det kostar samhället så jävla mycket, skit i att tvätta bort det, skriver konstfackstudenten. Konstfackstudentens examensarbete var en video där han vandaliserar en tunnelbanevagn.  SL har reagerat och planerar att kräva 100 000 kronor av konstfack för skadegörelsen. Jag tänker: Skadegörelse skall polisanmälas. Denna skadegörelse skall hanteras på samma sätt som när ´mindre ungar sabbar våra tunnelbanevagnar, bussar mm. Allt detta är skadegörelse. Sedan kan man kalla det grafitti. Jag kan också förstå att det  kallas konst men va sjutton, väx upp och grafittiåla där det är ok och inte där Ni sabbar genomtänkta miljöer.

"Jag vill känna det jag gör, ha det i balans både fysiskt och psykiskt, och det uppnås lättast för mig genom att måla en back-jump målning i 5 minuter på tuben", står det i essän. Vad "back-jump målning" är beskrivs i en fotnot:
"Målning på tåg som tillfälligt står stilla på en station."

Gossen fick betyget godkänt för denna ess´ä.

Någonstans måste vi lära oss att inte skilja på människor. Vi låter ungar tvätta bort färg när de saboterar skolor och busshållplatser men här skall en universitetsstudent ha respekt och förståelse när han håller på med något som vissa kallar konst medan andra kallar det skadegörelse.

Jag vill inte åka i en sketen tunnelbanevagn som är nedgrisad med färger här och var. Jag vill åka i en ljus och fräsch vagn som är hel och ren. Vi måste vara rädda om de sammanhang vi lever i, inte förstöra och sabba.

Det är kanske dags att Konstfack som instutition börjar fundera på hur man undervisar. Jag vet och minns min egen studietid. Jag minns deskussioner under lektionstid och långa nätter, de stora frågorna, de svåra frågorna. Jag minns diskussioner nära provokation. Jag vet att detta hör studietiden och kanske också ungdomstiden till. Men det finns gränser. Jag har förstått att många unga konstnärer vill och känner att de skall provocera men va sjutton provocera själva då och inte för våra skattemedel och samhällspengar.

Väx upp!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kika in på min blogg och säg vad du tycker om min nya design! Jag har även en pågående tävling i bloggen nu där du kan vinna rosa söta shoebags! Missa för guds skull inte :)



www.tekirch.blogg.se

2009-02-18 @ 22:27:52
Postat av: Bloggpengar

Hej! Vill du ha hjälp med hur du tjänar pengar på din blogg? Då kan jag hjälpa till! Ha en trevlig kväll :)

2009-02-18 @ 22:29:50
URL: http://bloggpengar.blogg.se/
Postat av: britten

gokväll i stugan ..ja jag reagerade exakt som du när jag hörde om detta....kram

2009-02-18 @ 23:01:13
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag reagerade som Du när jag hörde det här och vi har diskuterat detta på Börjes konstblogg som finns i min bloggrulle.



Det är en skymf mot konsten att upphöja rena olagligheter och ge dem ett estetiskt värde. Om nu gränsöverskridandet är viktigt för den här personen så är det mer renhårigt att han blir kriminell istället och skaffar sig en sådan identitet. Han hör inte hemma i konstvärlden.

2009-02-19 @ 05:34:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jättebra skrivet Herta! Jag kan för mitt liv inte få skadegörelse att vara ett uttryck för konst, lika litet som att kissa offentligt på scen. Visst kan jag ana/förstå provokationsönskan i beteende som dessa, men jag köper det inte. Tummen ner! Polisanmälan nästa!

2009-02-19 @ 09:38:37
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0