Doris Lessing - Rufus





Har Ni läst boken om Rufus - en okuvlig katt. Jag fick tag i denna CD bok och jag rekommenderar den gärna. Den finns också i bokform, en underbar historia på 60 sidor.

Den berömda författarinnan berättar här om en röd hemlös katt som hon tar hand om. Hon har redan två bortskämda katter men kan inte stå emot den röda kattens envisa och tysta vädjan. Steg för steg nästlar han sig in i hennes hjärta och hennes hem.

Människorna har svikit honom, men så småningom får han mer förtroende för sin nya matte. Men aldrig tillräckligt med förtroende för att ge henne det drillande kurr som katter reserverar för de människor och katter de älskar.

Alla som har eller har haft katter kommer att känna igen sig. Själv får jag en obehaglig känsla när jag hör denna historia om den tappre Rufus. Hur kan människor ta hand om och skämma bort katter (och andra djur) och sedan överge dem?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0