Trendigt i trä



Härliga sjuttital! Nu är det tydligen dags igen.I dagens aftonblad kan vi läsa att det är trendigt med trä igen. med trä menas i detta sammanhang furu. Jag citerar Aftonbladet " " Nu är de utskällda trä-panelerna tillbaka.

Och de ska absolut inte målas vita.

- Furu är jättevackert och trendigt, säger Marie Wärme, inredare på Sköna Hem. ""
"" - Ren furu har varit inaktuell under en period men nu ser vi ett större intresse igen, säger Ikeas presschef Ylva Magnusson. ""

Furu och fjällstugestil tog över de nordiska hemmen på sjuttiotalet. Då skulle det vara tunga möbler och inte ovanligt med trä på väggar, tak och golv.

Den nya furustilen ser inte riktigt ut så. Nu ska det vara mer avskalat, renare och lite enklare snitt på möblerna. Furu på väggarna ska gärna vara kvistig.


Jag gillar fortfarande furu även om vårt hem inte innehåller detta något speciellt. Kanske lite hyllor i källaren och så förståss mormors köksmöbler som vi har kvar i gillestugan. I stugan däremot så har vi furun kvar på väggarna....vi hade tänkt ta bort furun även stora rummet och köket nu i sommar...innebär detta genombrott att vi inte skall göra detta? Vi har ju en långtidsplan och vi hinner tydligen inte genomföra denna innan den blir inaktuell.

 Aha nu läser jag vidare i artikeln....jag citerar en gång till
" - Det ska inte vara fjällstuga där lampskärmar, soffor och allt är furu. I kombination med fräscht vitt och svart är furu fantastiskt snyggt, säger Marie Wärme. ""

Men bra då vet jag. Vi har för mycket furu....väggar och tak och lite överallt...vi kanske kan byta ut det litegrann i alla fall. Det skall tydligen inte vara fjällstugekänsla.


Kommentarer
Postat av: Skogsnuvan

Jag har panel både i tak och på väggar i hall. trapp och i köket. Vet att det är modernt med vitt men har man så kallt inomhus som jag så blir det en ännu kallar känsla. Tur att man bor på landet så att man inte behöver vara modern. jag bryr mig inte speciellt varken om inredning eller kläder längre. Däremot vill jag ha trädgården fullt fullt med blommor. Lysa av blommor ska det.

2009-01-28 @ 13:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0