Våra barn och ungdomar behöver dagstidningar!



Kan irritera mej på att i internets kölvatten läser vi mindre och mindre papperstidningar dvs dagliga sådana. Jag minns min barndoms tidnningar. Under olika perioder så läste jag olika saker i tidningen, olika sidor och intressen. Vi hade två tidningar, dels lokaltidningen och så en sk Stockholmstidning. Oftast var det Dagens Nyheter men jag minns att vi även provade Svenska Dagbladet. Jag minns att vi pratade om skillnaden och vad vi skulle välja sedan när provperioden var slut.
Jag lyssnade på P1 igår. Jag kom in mitt i ett program som handlade om dagstidningarnas minskade resurser och möjligheter. Vi prenumererar mindre idag. Vi läser tidningarna på internet istället. I programmet informerades om att på flera orter i landet går man ihop lokalt så att det skall finnas en lokaltidning kvar. Man gav några tidningar i Skåne som exempel. Men vad händer då med den fria pressen och de olika lokala discuserna och den oberoende presssen? Vem bestämmer vad ledaren skall skriva om.?

Härhemma har vi haft en lokaltidning och sen Dagens Nyheter på söndagarna. DN innehåller mycket och kostar dessutom mycket varför söndag räcker för oss. Det är verkligen avkoppling att läsa DN SÖndag ofta med någon intressant djupintervju.

Att vara tidningsbud kanske är dåligt betalt och det innehar krav på morgontidiga vanor. Lokaltidningen fungerar hyffsat, den kommer i tid på mornarna men DN varierar över tid och kopplat till respektive tidningsbud. En kille delade inte alltid ut tidnningen, ibland skrev han förlåtmedelanden på en lapp bredvid typ nästa gång osv. En tjej som skulle ta jobbet kom ofta mellan 11.00 --13.30 OCH DÅ HADE JAG GÅTT UPP OCH SATT IGÅNG OCH VILLE INTE LÄSA NÅGON MORGONTIDNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Förstår dagens unga människor det fina med att leva i ett land med en fri och oberoende press där det skrivna orden på detta sätt kan  komma alla till del, att läsas, diskuteras och reflekteras ikring och som kan leda oss vidare till nya möjligheter, ställningstaganden, debatt, möten mellan människor, kunskapsförmedling osv?



Jag lever i en mindre stad i Sverige. Det är inte självklart idag att Söndagstidningen delas ut i hyffsad tid på morgonen.
När jag under ett antal år inte fått DN regelbundet eller i alla fall före 10.00 fö fm tröttnade jag. Otaliga gånger hade jag mailat samt pratat i telefon med DN:s prenumerationsavdelnning. Jag bestämde mig för att skriva ännu ett mail till Dagens Nyheter. Denna gång skrev jag ett långt brev. jag berättade om min uppväxt, om glädjen över en fri och oberoende press, om vilken glädje dagstidningar har haft i mitt liv och att jag vill föra denna glädje och detta behov vidare till kommande generation. Härhemma hade det mesta lästs av den kommande generationen, just då lästes ledarspalten.

 


Jag mailade mitt brev till förutom prenumerationsavdelningen ( som bara beklagade vad jag skrivit) även mitt brev till hela ledarredaktionen, chefredaktören samt div andra som jag tyckte på DN betydelsefulla personer. Ganska omgående blev jag uppringd av en person ur DN:s ledningsgrupp. Han beklagade att det inte fungerade men lovade mej att vi skall kunna läsa en rikstidning även utanför Stockholm medelst prenumeration. Därefter har det fungerat oftast varje söndag. Vi får tidningen i tid och vi får den nästan varje söndag.
 Idag när kommande generation har egen lägenhet har mamma mm prenumerarat med hjälp av olika gratisprenumerationer. Vi har provat lokalblaskan, DN och Svenskan. Tidningarna läses varje dag. Jag har också fått veta att med hjälp av Dagens Nyheter vaknar man lätt på morgonen tack vare den rejäla duns tidningen frambringar när det passerar brevinkasten och faller ned på golvet i hallen.

Skall vi ha en oberoende press som genom papperstidningar kan föra information och debatt vidare?
Klarar vi oss med att få våra nyheter på internet?



Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag här ju till dem som läser på nätet. Med en laptop bredvid sängen så är det enkelt att i halvsovande tillstånd på morgonen läsa senaste nytt i de stora dagstidningarna och lokalpress. Men sedan läser vi papperstidningar också förstås. Båda behövs nog, men problemet återstår att lösa; hur finansiera nättidningar? Funkar det med reklam som i papperstidningar eller behövs statsstöd där också? Ska en del av det statliga tidningsstödet flyttas över till nätpress? Detta har nog bara inte funnit sina former än. För klart är att tidningar behövs, för nyheter och debatt.

2009-01-05 @ 22:17:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0