Det mörka otäcka Öland....




För en tid sedan läste jag boken Nattfåk av Johan Theorin från Öland. Boken tilldrar sig på Norra Öland,bl a vid Djupviks stränder, Föra socken och i dess närhet. På Johans Theorins egen hemsida citerar jag följande beskirvning om Nattfåk.

""

En fyr som förutspår död, en livskamrat som dör, en sägen om de döda som återuppstår ...

När den storm som kallas fåken drar in över Öland gör man bäst i att hålla sig inne. Fåken kommer från norr med is, snö och dimma och drar med sig allt i sin väg.

Det är vinter på norra Öland. Åluddens stora gård, beläget vid en fyr, har stått öde och igenbommad i många år. Det sägs att huset är byggt av timmer från ett skepp som gått under i fåken. Så får gården till slut nya ägare. Katrine och Joakim Westin har fått nog av Stockholm och flyttar till Åludden med sina två små barn. Snart får de höra en del ruskiga sägner om stället. Sådant som naturligtvis bara är skrock och vidskepelse. Eller? Det dröjer inte länge innan svårförklarliga

saker börjar hända ""



    


Nu behöver jag läsa Skumtimmen. Jag skulle läa den först men det blev inte så. Vill läsa den nu i sommar,inte i höst med risk för att bli mörkrädd(!).

Så här skriver Johan Theorin om Skumtimmen:

""

En kort stund funderade pojken på att vända om ...

En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet på norra Öland försvinner en liten pojke utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter honom. Tjugo år senare får pojkens mor Julia ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson. Han ber henne komma till Öland för att hjälpa honom med efterforskningar kring dottersonens försvinnande.

Julia återvänder till sin barndomsö och tillsammans börjar de söka i det förflutna. Först nu får hon höra talas om en mytomspunnen ölänning, Nils Kant, som en gång satte skräck i en hel bygd. Han är död och begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann. Ändå sägs han ibland vandra på det öländska alvaret i skymningen. I skumtimmen.""




Jag tycker mycket om det öländska allavaret,,på sommaren. Boken ger en lite läskigare bild. Det är lite läskigt också att följa med i boken, ner till havet, jag som så ofta varit vid havet även om det inte har varit sommar. Jag vill gärna sitta ner eller promenera utmed Djupvisk stränder.











Och sen en bild på Föra kyrka.






    

Kommentarer
Postat av: sladdertackan

Jag har läst båda. Vill du titta på min bokblogg så är adressen: www.metrobloggen.se/bokhorna

2009-07-26 @ 16:13:11
URL: http://www.metrobloggen.se/sladdertackan
Postat av: anne

Jag har läst Skumtimmen för inte så länge sedan.



Jag tycker att han fick till slutet riktigt bra, han fick ihop alla tåtar, språket och person- och miljöbeskrivningarna var mycket bra, men jäklaranåda vilken trög bok det var att läsa! Jag vet inte varför! Jag hade nog inte läst klart om inte, Katinka vill jag minnas att det var,sagt att den var värd att läsas till slutet.



Hur var Nattfåk?

2009-07-26 @ 18:13:55
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag har läst Skumtimmen och tyckte jättemycket om den boken. Nattfåk har jag kvar på min "ska-läsa-lista".

2009-07-26 @ 18:40:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Elin

Ja, visst är bilderna härliga! :)

2009-07-26 @ 18:49:29
URL: http://livetomelajn.blogg.se/
Postat av: Lisa

Mysig blogg du har!

Jag har feedjit. Där kan mans se hur folk har kommit in till ens blogg.

2009-07-27 @ 08:28:07
URL: http://smulan820.blogspot.com
Postat av: Suss

Detta inlägg svarade jag på igår, det var många kommentarer till olika bloggare som bara försvann? Finns det en kommentarätare här på blogg.se tro?

I alla fall har jag läst båda böckerna och jag tycker de var jättebra. Öland är lika lockande som innan jag läste dem, fast det var längesen jag var där.

2009-07-27 @ 20:17:26
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Anonym

Välkommen hit! Här finns fina delar av vårt land.

2009-07-27 @ 22:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0