Mitt i den ljusa sommarkvällen.




    1. Det finns djup i Herrens godhet,
      och dess gränser ingen ser.
      Det finns värme i hans domslut,
      mer än någon frihet ger.
      Det finns underbar förlossning
      i det blod som göts en gång.
      Det finns glädje bortom graven
      och en framtid full av sång.
    2. Det finns nåd för nya världar,
      mycket större än den här,
      nya skapelser och tider,
      nåd för allt som blir och är.
      Det finns underbar förlossning
      i det blod som göts en gång.
      Det finns glädje bortom graven
      och en framtid full av sång.
    3. Gud, för uppbrott och förvandling
      lär oss glömma bort vårt jag.
      Driv oss ut att bygga broar
      till en okänd morgondag.
      Det finns underbar förlossning
      i det blod som göts en gång.
      Det finns glädje bortom graven
      och en framtid full av sång.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Vem har författat de här vackra och tänkvärda raderna?

2009-07-23 @ 07:43:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten

Men !!! vet du vad..denna psalm har jag inte hört sen jag i slutet på 80 talety jobbbade i öppen vården och åkte dagligen hem till en gammal farbror som bodde ensam i ett stort stort hus....en ganska rörande historia faktiskt men ....han hade en tramporgel och när han förstod att jag kunde spela så fick jag spela och sjunga denna psalm i säkert ett halvårstid..varje dag..5 dagar i veckan....börjar nästan gråta när jag tänker på den farbrorn.....kram

2009-07-23 @ 17:31:33
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Texten passarbra härhemma just nu tycker jag. Jag hittade följande på Wikipedia:

Det finns djup i Herrens godhet, psalm av Britt G. Hallqvist 1970 efter Frederick William Faber. Från början fanns ingen refräng utan fyra kortare strofer, men slutligen blev andra strofen ("Det finns underbar förlossning") omkväde till de övriga. Psalmen uttrycker en stark framtidstro grundad på "Herrens godhet" och "det blod som göts en gång". Sista strofen är en bön om att få vara med och bygga broar till framtiden. Psalmen sjungs i många olika sammanhang.



Jag tycker att den sjungs ganska ofta.



Nr 285 i den ekumeniska delen av den svenska psalmboken (dvs psalm 1-325 i 1986 års psalmbok, Cecilia 1986, Psalmer och Sånger 1987, Segertoner 1988 och Frälsningsarméns sångbok 1990) under rubriken "Tillsammans i världen".

Nr 11 i Sångboken 1998

2009-07-23 @ 18:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0