Storebrorssamhället vill kontrollera kvinnan!




Börjar dagen extra tidigt idag då jag skjutsar mannen till flyget för en dagsutflykt i tjänstten. Hinner läsa morgontidningen, vår lokalblaska och när jag tar min andra frukost vid 06.45 kopplar jag upp mig och kollar kvällstidnignarna.

Sättter nästan tredje koppen thé i halsen. Regeringens utredare har idag kommit med ett som han förmodligen tycker genialiskt förslag om hur han vill minska abborterna. Jag citerar från dagens tidning " I dag presenterar regeringens utredare förslag på hur man ska få ner antalet aborter i Sverige. Läkaren Anders Milton, tidigare psykiatrisamordnare, har ansvarat för utredningen.

- I Sverige har vi fler aborter än i andra länder i Västeuropa. Vi är inte så bra i den här frågan som vi tror, säger han.
På DN-debatt i dag presenterar han sina förslag. Bland annat att p-pillren subventioneras ännu mer för de som är under 25 år. Men också att det ska delas ut kondomer och dagen efter-piller på skolorna, till elever som över 15 år.
Ett nationellt abortregister som ska användas för forskning är ett annat av förslagen.

- Man kan se om det finns skillnader mellan kulturella grupper. Vi kan se om det finns människor som inte nås av informationen. Eller om det finns andra skäl att man inte har tillgång till preventivmedel, säger han.

Expressen har även kontaktat Katarina Janouch, relationsrådgivare och författare. Hon säger följande i artikeln:
  - Det är vansinne att man ska registrera kvinnor som gör abort. Det blir ett skam- och skuldbeläggande av aborterna.
Hon befarar att det i värsta fall skulle kunna öppna upp för en svartmarknad.
- Vissa människor kan dra sig för att göra detta för att de inte vill bli registrerade, särskilt i de kulturer där abort faktiskt inte är tillåtet. Det kan leda till en svartmarknad, att man kommer börja erbjuda aborter utanför systemet, säger hon.

Personligen tycker jag att denna idé verkar helt befängd. I vårt land kämpade kvinnor för rätten till fri abbort i många år. Abborter skulle inte skambeläggar. Det var en rättighet och det var kvinnans rättighet.
  I mitten av 70-talet ( 1975) kom äntligen lagen som myndigförklarade kvinnan att bestämma över sin egen kropp. Sin egen framtid.

Trots 35 år på nacken måste lagstiftningen försvaras med jämna mellanrum. Nu är det dags igen.

Våra mödrar och mormödrar minns hur det var innan. Vi måste kämpa för att inte konservativa krafter som vill förtrycka och kontrollera oss ska lyckas undergräva våra rättigheter! I Sverige har rätten till abort länge haft ettt brett folkligt stöd.


"Jag drömmer om den dag då alla barn som föds är välkomna, alla män och kvinnor är jämlika och sexualiteten är ett uttryck för innerlighet, njutning och lust".


Dessa uppriktigt sanna ord från året 1933 kommer från Elise Ottesen-Jensen. Hon "Ottar" var Sveriges största förkämpe för kvinnors rätt till fri abort.


Jag skulle vilja säga att rätten till fri abort borde bli den globala kvinnorörelsens allra viktigaste politiska fråga. Men kvinnors makt över sin egen kropp, sexualitet och njutning är dessvärre en mänsklig rättighet som kompromissas bort i internationella sammanhang.

PÅ Barmometern.se läser jag vad Birgitta Ohllson skriver i frågan::


"* Varje dag dör 300 kvinnor världen över på grund av illegala aborter.


* Varje minut i världen blir 380 kvinnor gravida. 190 av dessa är oönskade graviditeter.


* Varje minut utförs 40 osäkra aborter som ofta slutar med döden för kvinnan.


* Ungefär 25 procent av världsbefolkningen lever i länder med abortförbud


* 46 miljoner aborter utförs varje år i världen. Hälften av dessa betraktas vara riskfyllda för kvinnan.


* 150 miljoner kvinnor globalt som vill begränsa sitt barnafödande saknar preventivmedel. 500000 kvinnor dör varje år i samband med graviditeter.


* WHO (FN:s världshälsoorganisation) uppskattar att nära 50 procent av alla sjukhuskostnader i en del utvecklingsländer går till vård av kvinnor som genomgått farliga och osäkra hemsnickrade aborter. ""


Birgitta Ohlsson fortsätter och här vill jag citera hela hennes avslutning av artikeln:
""

Det är dags att vakna upp ur törnrosaslummern. Det får aldrig vara okej i en civiliserad värld att kvinnor på Afrikas horn dör när de gör en abort genom att köra upp en sönderslagen läskflaska i underlivet. Vi kan aldrig acceptera att zambiska våldtagna småtjejer gnider in farliga örter i slidan för att driva ut fostret samtidigt som de invalidiseras för livet. Ett modernt Europa kan inte tolerera att portugisiska tonårstjejer ställs inför rätta för att de tagit abortpiller. När det finns uppfunna säkra abortmetoder ska inte någon kvinna i världen behöva köra upp galgar, käka tvättmedel eller proppa i sig gift för att utföra en abort. Men vi kan krasst konstatera att frågor om sexualitet (läs kvinnors sexualitet då män nästan överallt kan köpa en hora efter fredagsölen), är kontroversiella frågor få politiker vill ta i. Så kallade "underlivsfrågor" har aldrig haft hög status bland världens maktmän.


Det behövs därför tre perspektivförskjutningar i den globala abortpolitiken:


1) Se inte fri abort som en välfärdsfråga utan en rättighet.


2) Betrakta inte abortfrågan som en nationell angelägenhet utan global.


3) Ge kampen för fri abort samma status som avskaffande av annat globalt kvinnoförtryck som exempelvis sexslaveri och könsstympning""


Knasiga förslag som Anders Miltons måste väck. Vi måste fortsättningsvis arbeta för rätten till fri abbort i ett samhälle som inte registrerar allt vad sina medborgare gör och har för sig.

Detta kan vi aldrig acceptera!

Det skall bli spännande att se vad som händer nu i debatten!


 


Kommentarer
Postat av: annebelle

"I Sverige genomförs fler aborter per 1000 kvinnor än i något annat västeuropeiskt land." (ur DN)

Åtgärderna Milton förelår är förslag på att minska detta stora antal aborter. Utan att gå in på hans förslag, vilka förslag tycker du vore bra för att minska antalet?

2009-06-15 @ 10:54:45
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: anne

Bortsett från alla kulturella och religiösa aspekter, så krävs det god finansiering för att alla kvinnor ska få säkre aborter. Inte direkt något som låter sig göras så enkelt i länder där infrastrukturen saknas rentav.



Detta "register" av aborterande, är det inte tänkt som något anonymt? Registrering av vem som söker abort kan ju bara glömmas.

2009-06-15 @ 18:38:36
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Visst vore det önskvärt att antal aborter minskas, men det ska ske genom upplysningar till ungdomar, till kvinnor och till män! Självklart ska vi ha fri abort, något annat är otänkbart i vårt land. Jag instämmer i att alla barn borde vara önskade och älskade från första stund! Vi har tillräckligt med barn som far illa hos föräldrar som egentligen inte borde blivit föräldrar.

2009-06-15 @ 19:39:14
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag skrev detta imorse när jag läste tidningen. Jag är uppvuxen med mycket kvinnohistoria, hur kvinnor har kämpat för sina rättigheter osv. Jag förstår att en av Miltons tankar är att försöka minska antalet aborter totalt sett.



Personligen tycker jag inte att abort borde kopplas samman med val av kön tex.



Jag anser inte heller att man bör kolla dvs göra fostervattensprov utom i speciella fall. Jag blev själv erbjuden det för många år sedan men avstod. I min värld är alla barn oavsett förutsättningar välkomna.



Men hur skapar vi ett samhälle där alla barn är välkomna? Eller kanske rättare sagt hur skapar vi ett samhälle där blivande föräldrar fått med sig tillräckligt för att bli fungerande föräldrar?

Hur gör vi när allt inte räcker till? Vilket stöd kan vi erbjuda? Vilket stöd vill vi erbjuda? Hur skall ett samhälle se ut där vi tidigt hittar dem som behöver extra stöd?



Jag tror att mycket handlar om Kasam dvs känsla av sammanhang för att man skall bli en tillräckligt god förälder? Också för att man skall fungera tillsammans med sitt barn.

Hur mycket är vårt samhälle och medmänniskor beredda, praktiskt och ekonomiskt att stötta upp detta? Hur mycket är vi beredda?



Det finns några olika diskussioner när det gäller abort. Milton vill ha ett register. Som jag ser det är det helt omöjligt ur etiskt perspektiv att registrera kvinnor som gör abort...bara för att kanske ha koll på hur många som tex begär abort pga fel kön osv. Eller vad man nu vill veta.

2009-06-15 @ 21:18:24
Postat av: anne

Jag har bara sagt ATT jag ska till Visby, inte vad som skulle hända där! :)



Semester blir det på Österlen, London och hemma! Jo, och så två konsertresor till Göteborg! :)

2009-06-15 @ 21:55:13
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra och engagerat inlägg!



Och att du nämner KASAM, det är ett bra uttryck för vad som är viktigt för hälsan! Framför allt den mentala.

2009-06-15 @ 22:15:38
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Inga M

Det finns säkert en point i att göra preventivmedel mer lättillgängliga för ungdomar. Jag tror inte att en tonåring ställer sig i kön på Apoteket och handlar sånt. Och jag undrar i ärlighetens namn hur många som kliver in till skolsköterskan och knackar på i samma ärende. Det behövde nog vara möjligt att få lite mer diskret.



Självklart ska kvinnor få abort om de önskar det. En abort är ingen lättvindig historia så jag tror inte att det missbrukas. Men att ha fel kön som officiellt godkänd anledning till abort det har jag lite svårt att acceptera.



2009-06-15 @ 23:30:33
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jag funderade en stund till på abort i morse. Jag tror visst att det finns all anledning att försöka få ner antalet aborter, en abort är inget man tar beslut om och genomgår lättvindigt, så allt som kan förebygga oönskade graviditeter ska försöka göras.Men detta påverkar ju inte kvinnans rätt till beslutet.



Jag har ännu inte förstått vad detta register skule användas till. Lika litet som man kan spara patientmaterial i biobanker utan patientens medgivande (enligt lag, jag tror att alldeles för många av de provtagande läkarna struntar i att informera), lika litet skulle man väl kunna registrera kvinnor som begärt abort. Vad är tanken? Eller finns där ingen tanke?

2009-06-16 @ 08:54:31
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

En debatt har det blivit om Miltons förslag. Det tror jag är bra. Förslag är ofta "lite mer" kanske för att få igång en debatt, få prova olika ideér osv. Jag tror inte att en abort är lättvindligt, det är nog för många ett svårt beslut som krävt mycket vånda och beslutsångest.

Kanske är det bara ett utkastat förslag. Jag kanske skriver till "min riksdagsman" i ämnet, jag tror jag skall göra det eller jag skriver till en av partiets taleskvinnor i frågan.

2009-06-16 @ 19:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0