Kronprinsessbröllop




Meddelandet på Hovets hemsida

Så här lyder tillkännagivandet om bröllopet som på måndagsmiddagen publicerades på Hovets hemsida:


"Vigsel mellan Kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling

Vigseln mellan Kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling kommer att äga rum lördagen den 19 juni 2010 i Storkyrkan i Stockholm.

Kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling följer därmed en lång tradition inom Bernadottesläkten att göra den 19 juni till en minnesrik dag.

Många i Bernadottefamiljen har gift sig just den dagen. Kung Carl XVI Gustaf gifte sig med blivande Drottning Silvia den 19 juni 1976. Kronprins Oskar (I) gifte sig med Josefina av Leuchtenberg den 19 juni 1823, kronprins Karl (XV) gifte sig med Lovisa av Nederländerna den 19 juni 1850 och prins Oskar (II) anlände med sin brud Sofia av Nassau den 19 juni 1857 till Sverige efter att ha gift sig i Tyskland samma år.

Planeringen av bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och herr Daniel Westling fortsätter under ledning av bröllopssamordnare, chefen för H.M. Konungens militära stab, generalmajor Håkan Pettersson."


Jaha nu har vi möjlighet att fördjupa oss i denna historia lite när vi behöver ett samtalsämne till kaffet. Denna bild passar förståss inte till sammanhanget i övrigt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så trevligt av vi nu har ett datum! Blir det kortege genom staden tro? Så vi kan bänka oss någonstans för att vinka till de unga tu!

2009-03-23 @ 20:48:48
Postat av: anne

Försvann kommentaren...?



Ang mitt jobb, jag trodde jag berättade vad jag gjorde för ett tag sen!?! Eller var det till någon annan?

2009-03-23 @ 20:50:03
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tanten

Undras om man blir bjuden.

2009-03-23 @ 21:13:23
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Jenny

1 år och 3 månader - ganska lång tid för skvallerpressen för att kunna variera vinklarna på kronprinsessparets liv. Men visst, jag följer det hela "lite grann".



En röd katt smälter jag förstås för, även om det bara är ett huvud bakifrån!

2009-03-23 @ 21:17:24
URL: http://jennysrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0