Språket är makt.

Idag på TV 4 har man pratat om språket och språkets betydelse. Birgitta Lindgren från Språkrådet och lingvisten Mikael Parkvall medverkar i  programmet. Många nya ord har kommit in i svenska språket. Man pratar i reportaget om sk särskrivningar. Detta tycker jag är ett bekymmer t ex när jag SMS:ar. Om jag har bråttom går det fortare om jag särskriver ord än om jag skriver ihop ord. Då accepterar inte ordbehandlingsprogrammet i telefonen detta utan jag får knappa in varje bokstav för sig. Detta tar tid och tid har jag inte.

Mikael Parkvall har också skrivit boken "Lagom finns bara i Sverige" där han försöker ta hål på många av de vanligaste myterna om svenska språket. Denna titel verkar spännande. Jag vill läsa denna bok.



Jag tycker också att  i den formella världen har det skett en förändring av språket. Människor uttrycker sig på ett annat sätt. Talspråk uppblandas med mer formella formuleringar. I olika sammanhang skriver man ibland man i stället för tex skriventen, undertecknad, det har framkommit, av utredningen att döma kan man konstatera osv. Det skrivna språket har blivit så förenklat. Det går lätt att se om den grundläggande skolningen i svenska språket gått fram. Detta är tragiskt och allvarsamt. Språket är makt. Vi måste ha ett grundläggande språk för att ibland nå våra mål.

Vi måste kunna kommunicera på olika sätt i olika sammanhang. Vi behöver ett språk där vi läs oss grunderna och att hantera dessa korrekt.

I massmedia kan man också ofta läsa grammatiska felskrivningar. Finns det inga människor som korrekturläser det som skall komma i våra dagstidningar längre. När vår lokaltidning  hade sk Öppet hus påtalade jag detta. Den vi pratade om var mycket medveten om detta men hänvisade till att vi totalt sätt på alla nivåer i Sverige hade blivit uppluckrade vad det gäller språket.

Måste vi luckras upp?

Kommentarer
Postat av: anne

RE: Nää...Det var ett alternativmedicinsk sida jag hittade de råden på...

2009-03-01 @ 12:33:49
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Skönt att fler människor i detta långa land reagerar på hur vi hanterar vårt språk idag. Jag har gått så långt att jag kallar mig ordpolis mellan varven och jag försöker verkligen få de ungdomar jag träffar att inte "ba va så slappa asså". Min dotter tycker nog att jag är lite jobbig, men det tänker jag fortsätta att vara!

2009-03-01 @ 13:28:36
URL: http://[email protected]
Postat av: anne

Undrar om inte detta eventuellt kan komma att orsaka större klyftor och skillnader? Det kommer antagligen att bli väldigt uppenbart vem som har ordets fullständiga makt och den som bara skvimpar omkring på ytan. Språklig utveckling i all ära, för visst handlar vissa förändringar om det, men inte på det ordentliga språkets bekostnad.

2009-03-01 @ 20:50:21
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det går inte att komma ifrån att ett grammatiskt korrekt språk är lättare att förstå än ett språk där syftningarna kommer lite hur som helst eller där tempus blandas eller där förkortningarna kryllar. Det är synd om språket just nu, det tar kraftigt stryk. Vi som bloggar bidrar förstås genom att slarvskriva. Jag gör det också, genom att just förkorta och inte skriva fullständiga meningar. Men någonstans har jag ändå från min skoltid ett korrekt språk i botten. Jag skriver fel och vet att jag skriver fel, jag kan skriva någolunda rätt när det behövs. Sen är det sms:andets fel förstås. Där måste man förkorta för att klara av kommunikationsformen. Om man ska säga något positivt om det hela så är det väl att i den nya generationen så skriver hela svenska folket i alla fall någonting. Förr var skriftspråket något för ett fåtal, övriga pratade.

2009-03-02 @ 06:16:33
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0