Funkar...





Det är fredagskväll. Vi har ätit enkelt men gott. Mannen målar lister i vardagsrummet. Jag surfar lite, fundrar på om det är något på TV:n, har varit ute och vattna blommorna och mina fröer, måste så mina solrosfröer imorgon.

Hur ser Dina fredagskvällar ut?

Jag ser en förändring genom åren från 70 talets kamp då alkoholen var ett opium för folket.
Då vi skulle förändra så mycket som möjligt.
Jag minns de nattliga samtalen, thé och mackor sent, gitarrer och nya ackord. Låtar om ett annat samhället, där kärlek mellan människor skall råda, solidaritet, jämlighet, ansvar osv.

Jag minns 80-talet. Åren som småbarnsförälder och allt som hör till detta. Vi såg allt ur barnens persektiv och sjöng sånger om barn i andra länder.

Jag minns 90-talet. Det är dags att agera igen. Hur var det vi ville ha det, hur skall vi komma dit?  Fixar vi det?

Nu är det snart 2010. Vi jobbar jämt, hur mycket som hellst. är trötta när det är fredag. Jag tänker slappa i soffan i kväll. I morgon är det lördag. Då är jag igång igen om Du vill prata visioner.

Trevlig fredagskväll!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Mina fredagskvällar ser nästan alltid likadana ut, och det låter tråkigt men fredag är tv-kväll nummer 1. Jag har till nyligen bloggat mycket (ofta samtidigt som tv:n), jag läser tidningar och pysslar...

Mest har jag varit sambo i mitt vuxna liv, men då har det nog mest varit tv-kvällar också! Annorlunda dock att ha någon att äta middag och prata med live... Är jag ensam äter jag rätt torftigt.

Ibland har jag besök eller så åker jag till Stockholm för att umgås. När jag var yngre 20-30 blev det i alla fall regelbundet lite uteliv, typ dricka öl, bio, middag.

Jag ser mycket film, men oftast inte på fredagar! Favoritsysselsättning är teater, men det är mer lyx. Av någon anledning är det också svårt att få ro att läsa böcker just fredag- och lördagkvällar, men det kanske är en vana som kan ändras.



Oj, blev långt... Vore intressant att veta hur andra har det för man tror ofta att "alla" göra på ett visst sätt....

2009-05-15 @ 22:09:39
URL: http://jennysrum.blogspot.com
Postat av: Suss

HJÄLP, det var som jag hade skrivit alltihopa själv. 70-talet när man stod på barrikaderna och demonstrerade titt som tätt.

80-talet med småbarn, barnvisor och sagor.

90-talet började jag plugga än en gång och nu är jag precis som du helt slut när det ÄNTLIGEN blir fredag. Soffpotatis är ordet!

Imorgon är en ny dag, då ska jag sjunga med kören och greja i min miniträdgård bl a.

2009-05-15 @ 22:13:31
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Just den här fredagen tillbringades i Stockholm enligt beskrivning på min blogg. Men normalt så säckar vi ihop efter arbetsveckan, försöker fixa till någon god enkel mat, ett glas vin kanske och eventuellt några vänner. Men som sagt rätt trötta är vi oftast. Det är nog åldern som tar ut sin rätt.

2009-05-16 @ 03:03:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Tanten

Visst säckar man ihop efter en arbetsvecka. Jag vill gärna tro dock att jag har en hel del av idealen kvar och att mitt arbete för att uppnå dem är lite mer rationellt men också att en hel del av det jag gjorde under tiden barnen bodde hemma var att diskutera värderingar och hur man ska kunna förändra samhället till ett bra ställe för alla. Har jag inte helt misslyckats med det är det fler som hjälps åt och då kanske det inte gör så mycket om just fredagskvällarna är lite privat slötid.

2009-05-16 @ 08:05:13
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Mia

Så sant, så sant... jag känner igen mig i din livshistoria!

2009-05-16 @ 08:49:49
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

På 70-talet var det Nationalteatern, Donny Osmond och Flamingokvintetten (min kompis "tvingade" mig till det senare), jag var tonåring mao, inga visioner som inte rörde mig personligen, måste jag erkänna.



80-talet var discodrottningeran på det stora hela, träffade maken och upptäckte Chicago och Zürich.



90-talet var barnens årtionde, jag var hemma sgs hela tiden, och då bestod fredagarna av..Disneydags, tror jag det hette. Luftens hjältar.



Idag är jag ofta ledig på fredagar men det är den allra största soffkraschardagen om inget speciellt händer.



Visioner? Ja, jag har massor av visioner. Idag. Det har utvecklats och mognat med mig, precis som ett bra vin! :)

2009-05-16 @ 10:32:36
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annebelle

Fredagkvällar. Avslutning på en oftast ledig dag. lever inte enligt samma rytm som många andra eftersom jag ofta jobbar helger. Fredagkvällen igår: träning till gymmet stängde, sen hem och laga mat. grillen igång, satt länge vid middagsbordet. Mannen åkte och hämtade dottern hos en kompis efter att vi tittat på Berg flyttar in - ett av få program som jag tycker är underhållande. Somnade rätt tidigt. En rätt typisk fredagkväll.

Kvällar och nätter på krogen är långt borta och inte saknar jag dem heller. En promenad efter ån och dofta på häggen lockar mer.

Progglåtar vid gitarrerna, mmm, de minns jag också, med ett litet stänk nostalgi.

2009-05-16 @ 11:40:15
URL: http://annebelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0