Örebro, en idyll i Svea rike må ni tro...

Där finns inte bara kexfabrik och skor. Texten fortsatte om Power house och lite andra bekanta Örebroplatser. Så sjöng Tomas Hagerfors på 70-talet vill jag minnas.



I Örebro har jag haft många fina upplevelser.



Gamla kårhuset där det begav sig. På den tiden sköttes det av studenterna själva. En lite lagom studentkår. Hit kom många av de som betydde något och sjöng. På kårhuset kunde man också göra möten, en del av dem blev för framtiden.



Marie Bergman



Lasse Tennander kom också...Till honom fick man inte dansa kom jag ihåg. Ganska ok egentligen för vi skulle väl lyssna på låtarna och texterna...tror jag att han ville.



Björn Afzelius



Studentgatan





Kriss i Örebro...höll till i gamla Almby missionhus på den tiden om jag inte minns fel. Tyckte det var cykelaffär eller nåt där nu när jag åkte förbi. Kan någon Örebroare tala om för mig om jag såg rätt. Här gick jag förresten en grundkurs i kristendom och marxism. En bra bas på en som det var då, en röd skola.



Vasakyrkan



Jag minns en stad med hur mycket musik som hellst.



Högskolan




Och varför berättar jag nu detta kan man undra...värsta nostalgtrippen.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har en kompis som varit med i Joybells..det är en duktig kör..men du i Örebro har jag aldrig varit..borde nog ta en tur..

2009-05-24 @ 08:06:24
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Mia

Örebro är en stad jag inte gästat speciellt mycket. Men en stad jag gillar. Bl.a har jag vandrat utmed Svartån (tror jag den heter). Väldigt vacker promenadväg... Ena sonen läste vid universitetet i Örebro för några år sedan... Sedan har jag gjort ett tågbyte där en gång, med långt uppehåll. Var ute och gjorde sta´n, åt bl.a middag... :-)

2009-05-24 @ 09:41:41
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

Kristendom och marxism? I en och samma kurs? Otippat...

2009-05-24 @ 10:02:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Anna: Jag var i Örebro för en tid sedan. Staden har förändrats sedan jag bodde där men fortfarande känner jag igen mycket. Jo, Joybells har jag lyssnat på en del, på söndagskvällarna 21.00 brukade de sjunga upp.



MIa: Hur var det att läsa i Örebro för ett par år sedan? Vad tyckte sonen?



Anne: Kristendom och marxism i samma kurs , inte så långsökt kopplat till bibelns radikala budskap om vi skall ta det mesta på allvar...har böckerna kvar.

2009-05-24 @ 10:09:34
Postat av: anne

Staden med det skruvade tornet besöks under denna semestervecka, ligger en dryg timmes bilfärd bort.

2009-05-24 @ 10:15:07
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag har ju bott i Örebro. Bakom idrottshuset, Eyravallen. Och studerat där. Studentkåren hade två hus i alla fall på den tiden, O 30 och något mer som jag har glömt. Verksamheten var blygsam, både på studentkåren och på högskolan. Kexfabriken åkte alla skolklasser på studiebesök till på 60 - 70-talet. Inte så mycket för upplysnings skulle som för gratispåsen med trasiga rån och kex som alla fick med sig! Och så var det skofabrikerna. Glömmer aldrig att jag hade en kollega en gång som hade ett fling som var son till en av stans skofabrikörer. Hon fick snygga stövlar gratis, stövlar som vi andra dödliga bara kunde drömma om. Fast det tog slut sen! Då hade hon bara stövlarna kvar och omoderna blev de snabbt.

2009-05-24 @ 15:36:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inga: Läste Du i Örebro när studentkåren höll till inne i stan eller var Du med ute på Östra Mark? //Herta

2009-05-24 @ 15:40:28
URL: http://www
Postat av: Jenny

Örebro verkar bra, har bara varit där en gång för länge sen. Intressant nostaligtripp! Hoppas det blir en bra kurs även den här gången, förmodligen ett annat tema än kristendom och marxism...

2009-05-24 @ 23:13:09
URL: http://jennysrum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0