Äntligen tidsbegränsat






Annika Östberg har suttit fängslad i 28 år för två mord begångna i USA.
- Jag ber om en ärlig chans till ett nytt liv, sa hon i rätten förra veckan.
Nu har hon fått sitt straff tidsbestämt till 45 år, beslutade Örebro tingsrätt i dag. Därmed släpps Östberg sannolikt i maj 2011.

Detta är sannolikt på tiden tycker jag. 28 år i amerikanskt fängelse. 28 år! Hur mycket är det egentligen? Går det att tänka ¨på hur länge det egentligen är? Nej det gör det inte.

Samtidigt säger en utredning att det finns en medelhög risk att Östberg återfaller i brottslighet.
Tingsrätten delar bedömningen att det är riskfaktorer, men det har gått väldigt lång tid. Risken har minskat.
Man gör även bedömningen att Annika Östbergs framtidsplaner är realistiska.

Straffets längd har bestämts till 45 år, vilket ger en prövotid på 15 år.
Om inte Annika Östberg sköter sig under den tiden riskerar hon att åter fängslas.

Nå´n gång måste hon väl få chansen. Och visst risk för återfall i brott. Vi pratar om en människa som suttit i fälngelse i många många år.

Det är nu på tiden och vi hoppas att man fortsätter med en god planering så att hon är väl förberedd för det liv i frithet som väntar.


Kommentarer
Postat av: annebelle

Jag ska titta efter din adventsljusstake! Innerväskan verkar vara en bra idé.

2009-11-16 @ 20:32:07
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: anne

Vart ska hon ta vägen med sig själv? Hon måste väl få hjälp att anpassa sig och förhoppningsvis under lång tid.



förresten, var hon inte dömd för medhjälp till mord, hon dödade väl aldrig själv, det var väl mannen som gjorde det? Jag minns inte, men hon jag ju "bara" ha kört flyktbilen?

2009-11-16 @ 21:26:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

50-60 timmar i veckan!?!?!



Nää. Vet du vad! Du har väl ett jobb som inte lämnas på jobbet precis, men med en sådan övertid; hur fixar du det???

2009-11-16 @ 21:29:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag kan ju ibland reagera på att Annika Ö framställs som en oskyldig gussängel i media. Det är hon inte. Hon var i högsta grad medskyldig till att en polis dog om jag inte minns fel.



Men självklart är hennes tid i fängelse lång och hon kan nog sägas ha sonat sitt brott i de flestas ögon. Det stöter mig mer när föräldrar som misshandlar barn till döds och berövar en liten människa ett helt liv, kommer undan med bara ett par års fängelse.

2009-11-18 @ 07:08:43
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0