Det ringer på dörren





Utanför står det två korrekt och välklädda herrar. De lägger upp var sitt lagom stort leende mot mej och nämner att de varit här tidigare och pratat med min man beskriver det som ett jättetrevligt och givande möte. De vill prata om Gud, säger att de kommer från Jehovas vittnen. Kanske ser de korset jag bär varför de går rakt på sak. De frågar mej vad jag finner så bra med bibeln. Nu får jag tänka mig för. Jag är hemma och sjuk. Känner inte att jag vill ägna eftermiddagen åt ett samtal med dem.

Jag svarar att jag är kristen och att bibeln är en kraftkälla i svåra stunder och en inspirationskälla och glädjekälla när livet är enkelt att leva.

De vill gärna träffa mig och min man för vidare samtal. Jag svarar att de kanske inte skall lägga ner en massa kraft och energi på att vinna själar för Jehova hemma hos oss, att det är dåligt utnyttjad tid, önskar dem allt gott, säger Hej då och stänger dörren.

Undrar om det kommer att hända nåt mer idag?


Kommentarer
Postat av: Gun

Du gjorde rätt som sa nej till dem vänligt men bestämt. Det är ju dumt för dem att slösa tid, som du säger.

2009-10-29 @ 20:42:17
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: anne

En kompis fick besök av en kvinna från Jehovas och hon tyckte det var intressant att diskutera med henne så hon bjöd in kvinnan vid flera tillfälle. En gång ställde hon sig tom och skalade potatis då A-L förberedde inför en fest, de tyckte nog båda att det var helt OK samtal även om inte A-L var omvändbart material.

2009-10-29 @ 21:33:31
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det finns många sätt man kan göra det på tydligen. Jag provade att prata lite idag, lite kort bara, hade tid och ville vara trevlig. Annars har jag några andra sätt som jag tidigare provat eller har hört andra prova.

2009-10-29 @ 21:51:58
Postat av: Inga M

Jehovas måste ju gå ut och försöka vinna själar, det ingår liksom i hela konceptet. Jag försöker bli av med dem utan att bli snäsig. Det brukar funka rätt bra. De är inte så påstridiga numera. Det var värre förr.

2009-10-29 @ 23:21:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Precis. Under en tidsperiod verkade de ha som metod att släppa in barnen först, så att de kunde gå efter in genom dörren.

2009-10-30 @ 08:22:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0