Ge Hammarbys fans snabbkurs i demokrati!




Läste i Aftonbladet i dag om Hammarbys ordförande som tillsammans med Hammarbys ledning har satt ned foten och markerat gentemot buset kring Hammarbys matcher. De har skrivit ett öppet brev till fansen. 

”De kallar sig supportrar men de är sabotörer. Vi trodde att botten var nådd för ett par veckor sedan när några plakatmålare hyllade en person som dömts för polismord. Nu har vi bakom oss en ny svart vecka i Hammarby Fotbolls historia”, inleder ordförandena i Hammarby IF Fotbollsförening och Hammarby Fotboll AB, Bosse Sundling och Staffan Thorsell, brevet.

”En sexårig pojke, som hade oturen att hålla på Gais fick lämna vår arena omgiven av fullt utrustad kravallpolis. Det dröjer innan han kommer tillbaka. Hans pappa har gått på Bajens matcher i trettio år. I tidningen City proklamerade pappan igår bojkott av våra matcher till dess buslivet är borta”
, skrivs bland annat i brevet.

Fansen skräder inte orden. Man hotar med tillmälen och dödsstraff. Ibland kanske det bara är ordkväden av människor som behärskar språket dåligt alternativ aldrig har  fått lära sig hur vi pratar med varandra. Det kanske inte behöver tas på allvar. Men vi måste väl i alla fall. Vi lever väl i ett demokratiskt samhälle.

Nu har Staffan Thorsell,ordförande i Hammarby fått nog och avgått med omedelbar verkan. Jag citerar dagens Aftonbladet där Thorsell säger: 

– "Ett av mina brott verkar vara att jag inte fanns på läktaren i Malmö i söndags utan reste till bokmässan i Göteborg för att presentera en ny bok som jag arbetat med i tre år och som kom ut två dagar före mässan. Det ångrar jag inte en minut, skriver han.

– Hotfulla personer som dyker upp i mörkret sent om kvällen när jag är på väg hem från ännu ett Hammarbymöte och skriker ut anklagelser mot klubbens styrelse skrämmer mig. När min fru är rädd för att möta någon i trappan på sin väg till hissen gör det mig bestört och förbannad på samma gång."

Staffan Thorsell har fått många positiva reaktioner på brevet. Självklart består Hammarbys flertalet fans av människor som gillar fotboll, självklart är det så.

Men hur sjutton skall fotbollsbråken stävjas? Hur skall vi få stopp på dem?

Eller är det något annat som vi måste få stopp på först eller ändra på kanske?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0