Min mammas Småland.

Igår passerade jag, på vägen hem ifrån Öland, förbi min mammas småland. Vi passerade röda stugor, torparställen i äkta PerAlbin-stuga modell och små fina hemman. Undrar om man säger hemman i Småland, det tror jag inte att man gör. Har hemman med skogen att göra, att man ägde skog? Nej jag tror inte det. Är det någon som vet?
Vi har besökt kyrkogårdar, hälsat på gamla moster och morbrödrar, träffat kusiner som inte träffats på under många år, gästat lantliv och ätit god mat och paj till kaffet. Vi har letat, tittat  och hittat gamla bostadshus och gamla missionshus i Smålands djupa skogar. Vi har träffat trevliga människor på vägen ganom gårdagen.
Inte konstigt att jag inte orkar gå till gymet idag. Helt slut men bra kändes det. Kanske kommer det lite bilder.

Kommentarer
Postat av: Jess

Jag kan ta vilket som av de husen!

2010-08-06 @ 14:11:36
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det förstår jag.

2010-08-06 @ 19:39:46
Postat av: anne

Spankulerade de i en by eller är det ett större område?



Fint ser det ut allt!

2010-08-06 @ 20:26:26
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja detta var ett axplock som jag hittade lite här och där...

2010-08-06 @ 21:18:13
Postat av: anita brehlin

Sägs ju att att i småland är alla hus röda och vita och alla är snåla. Att husen ser ut så verkar vara sant men av din berättelse så verkar dom inte vara snåla så det är kanske bara en myt?

2010-08-06 @ 22:46:11
Postat av: Anonym

Jag tror mera, i varje fall som jag har fått det berättat för mig, att man skulle vara sparsam. Det fanns ju inte så ofta reda pengar till mer än absolut det man behövde och därför slösade man inte om man hade. Till kalas däremot var det lite annorlunda. Ett tillfälle och avbrott mot vardagen och då var det fest. Men jag har också hört berättas om familjer där barnen fick äta havregrynsgröt innan kalaset så man inte skule se så hungrig ut och äta så mycket(!),



2010-08-06 @ 23:11:25
Postat av: Inga M

Ser himla småländskt ut, som klippt ur en berättelse av Astrid Lindgren!

2010-08-08 @ 07:03:04
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0