40 år med ny njure!



Idag, den 29 december är det exakt 40 år sedan som Bertil Pettersson njurtransplanterades och fick en ny njure. Helt otroligt och en stor händelse tycker Herta som sett problematiken med njurtrassel och dialys på nära håll.

l

Denna bilden föreställer den dr till vänster som ansvarade för transplantationen för fyrtio år sedan till vänster, Bertil Pettersson i mitten sat ytterligare en dr som arbetar med frågorna idag. När jag ser detta blir jag väldigt glad. 40 år, det är kanske ett halvt människoliv om vi får leva och ha någorlunda hälsa. Mannen är dryga 70 år idag och har klarat sig dvs njuren har fungerat i alla dessa år. Tänk vad detta kan inge hopp hos människor. Hopp till den som är transplanterad men också till den som går på dialys där livet inte är så enkelt.

En helt underbar nyhet idag tycker Herta. Se länken på Svtplay här.

Kommentarer
Postat av: Inga Magnusson

En del vetenskaplig och medicinsk forskning har gett fantastiska resultat och detta är ett av dem. Skillnaden mellan att kunna leva i stort sett normalt och tvingas hålla på med dialys måste vara enorm. Och tänk på alla stackars njursjuka som drabbades av hiv innan man begrep något om den smittan.

2010-12-30 @ 07:10:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jag fick som 18-åringa helt oinskolad rycka in på dialysen när jag sommarjobbade. Detta var 1979. Min uppgift var till största delen att serva de var blod dialyserades med mat och dryck eftersom detta i princip var enda tillfället då de kunde äta och dricka vad de ville.



Jösses Amalia...



De hann knappt be mig om något att äta då de fick plötsliga illmåenden, jag sprang fram och tillbaka och värmde och bar ut lika kvickt igen och jag kände mig så totalt otillräcklig.



Jag kan tänka mig att en ny njure innebär ett helt annat liv än dialys.



Fast jag fick beröm att sköterskorna, de tyckte jag var duktig och jag tror nog detta är ett av de få berömtillfällena som jag minns från den sommaren..



Sv. Just den Beriten! :)

2010-12-30 @ 20:42:51
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Maggan

Hej Herta jag blev så innerligt glad igår när jag såg att mannen har överlevt i 40 häpnadsväckande år.

Jag kände det som om jag fick luft under mina "vingar" och kan fortsätta naivt tro att njuren kommer hålla hela vägen som jag ibland säger hela vägen till en normal död på grund av ålder.

Kram o Du Gott Nytt NjurÅr på Er

2010-12-31 @ 00:06:21
URL: http://livsglimtar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0