Är snöoväder värre idag än förr?



Varje dag jag öppnar Aftonblaskan på nätet, nu under den senaste tiden så varnas det för SNÖOVÄDER OCH ISKYLA. Mín fundering är, är det kallare i dag än för 30 år sedan och är det svårare och mer farligt att ge sig ut på vägarna idag än tidigare. Jag tycker, som tyvärr följer olycksstatistiken, att det är mer dödsolyckor och allvarliga olyckor idag inkl avåkningar eller?

Tidigare i livet, på 1980- och 1990 talet åkte jag mycket bil. Jag pendlade med en gammal bil i flera år, mellan 4-8 mil åt ena hållet, och sen hem igen,varje dag.
Vi var uppe i Jämtland varje vinter. Jag minns en gång när det var ca jättekallt härhemma när vi åkte. Kanske 25-30 grader men vi åkte. Det gick bra. Jag eller någon mig närstående har aldrig kört av vägen. Jag tokkör inte.



Men jag blir jättestressad av dessa nyhetsrapporteringar där de uppmanar folk att stanna hemma. Speciellt i 08 distriktets tidningar. Jag försöker intala mej att det är journalister som inte varit utanför tullarna och vet så mycket. Kanske med sommardäck. SKulle min teori vara sann så är det fullständigt livsfarligt att köra bil, kanske inte bara pga min körning utan pga oerfaret folk som blåser på, kör och har sig.

I perioder så bojkottar jag Kvällstidningarna på nätet dvs Aftonblaskan i första hand. Expressen har jag slutat läsa. Där skvallras det bara, tyvärr.

Vi har några resor att göra denna jul och nyårshelg. Inte kul!

Kommentarer
Postat av: Landkrabba

Sv: Tack för din kommentar! Du är så välkommen! Tycker också att Aftonbladet blåser upp det hela lite. Iskyla, dödskyla, rekordkyla, kärt barn har många namn. Visst att vintern kommit tidigt men är det så konstigt med minusgrader i december? :)

2010-12-20 @ 18:27:31
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Jag tror inte att det blivit värre... Men tidningarna älskar att hitta på dramatiska snöord: isstorm, rysskyla, värsta vintern på 100 år...

De har väl inget annat att skriva om??

2010-12-20 @ 19:26:12
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Inga Magnusson

Du har missuppfattat det hela, det blir bara mildare och mildare vintrar, vi lider under den globala uppvärmningen och medelhavsklimatet närmar sig med stormsteg. ;-))



(Äsch, jag raljerar förstås! Men det har varit ovanligt tyst om klimatet ett tag nu i vårt land)

2010-12-20 @ 20:34:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Om man ser till E4:an så tycker nog jag att det oftat är långtradare med släp som är de stora idioterna, det fanns visst inga krav på vinterdäck där?



Dödsolyckor? På vägen hem idag tänkte jag just tvärtom, att jag fått intrycket att förvånansvärt många klarar sig, kanske tack vara airbags och modernare bilar med säkrare konstruktioner.



Inte tror jag du behöver oroa dig för era bilresor om ni har bra vinterdäck, är utsövda och anpassar hastighet och avstånd.

2010-12-20 @ 22:26:29
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min bedömning är nog att både jag och mannen är nog så kompetenta vintervägskörare. Det unga gardet däremot som skall köra själv i vinterväg, långt...

2010-12-20 @ 22:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0