Shoppingresan

Som sagt. Idag skulle det ske. En massa damer i varierande ålder och några män befattade sig idag med en resa till Huvudstaden för en liten utflykt, läs shopping eller annat inklusive mat & fika.
Vi började förståss traditionsenligt med förmiddagskaffe på Kaffepetter ungefär mittemot Åhlens ( bredvid Teknikmagasinet eller nåt liknande).
Känner NI igen statyn?
Nu är vi på g....
Nu bär det av med rulltrappans hjälp ner i Hötorgshallen.
Här köpte Herta koffeinfria kaffebönor. För första gången så skall vi prova hur detta kaffe smakar när vi använder hela kaffebönor. Detta koffeinfria kaffe har genomgått den så kallade "våta processen" – denna process används för handplockade och jämnmogna bär. Kaffebäret rensas bort från bönan i en maskin i ett vattenrör, mikroorganismer tillsätts i vattnet som skapar en jäsningsprocess. 

Efter jäsbadet tvättas bönan noggrannt. Kaffe som genomgår den våta processen kallas tvättat eller vått kaffe – det betingar ofta ett högre pris eftersom det är en kostsammare process men också på grund av att dessa kaffebönor håller en jämnare kvalitet.
Strax till höger nere i Hötorgshallen hittade vi detta kaffe, denna gången av märket Columbia.
Så gott. Och så kul att gå runt och kolla lite.
Här köpte jag dolmar. Jag älskar dolmar. Funderade på kronärtskocka också men det kom av sig.
Här fanns Tortellini av större sort. nej nu får vi inte gå här och sukta. Ut härifrån för vidare shopping...
Företagarna som säljer yllekläder stod ute på Hötorget. Kanske behöver någon nya mammelucker, i ylle?
Så dyker Indiska upp. Här måste vi in. Kanske skall vi shoppa upp oss på lite nytt julpynt?
Lite nya kulor i rött.
Silverpynt
Eller kanske i lila.
Kanske nya koppar till jul? Nej, inte alls. Inga mer koppar hit hem.
Årets thékanna på Indiska 2010. Herta har tekannor hemma så hon behöver inte bry sig.
Man kan inte gå runt och titta på Hötorgshallen utan att bli hungrig när man ser en massa delikatesser överallt. Nu måste vi ha mat. Räksalladen var perfekt med avokado, grönt och ägg. Så gott med mörkt gott bröd till.
Kanske en ny slips. Här köptes i varje en ny slips varje vinter tidigare när somliga rörde sig i sammanhang där det passade med fotbolls- och dataslipsar.
Så är det dags för kvalitativ shopping.
Ut på Sergels torg.
Nu har vi sprungit runt på en massa olika butiker som jag inte har räknat upp här. Vi är framme vid eftermiddagsfikat. Hertas the´kopp med kaspaderbröd närmast kameran. Observera chokladmousen längre bort i bild.
Vet någon vad detta är för något. Jag har köpt ett ex till mannen i julklapp. Han gillar som sagt teknisk design.
Kanske skall man ha många i ställe för en.
Designtorget
Upptäcker nu att bilden visar olika saker.
Nordiska kompaniet
Efter att ha som traditionen kräver, ha studerat granen på NK, ger vi oss iväg mot bussen för hemfärd.

Kommentarer
Postat av: anne

Ni ser då ut att ha hunnit med det mesta mellan cityterminalen, Kungsan och Drottninggatan! :)

2010-12-04 @ 21:38:01
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vi gick en vända mot Gamla stan men vände vid Justitiedepartementet tror jag det heter...var där en gång.

2010-12-04 @ 21:44:32
Postat av: skogsnuvan

Namelucker i ylle vore precis vad jag behöver både för kylan och för blåskatarren. Snygga var dom inte men vem bryr sig.

2010-12-04 @ 21:59:19
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Svorskan

Oj, vad många intryck! Och jag vill på Indiska, NU! Den där grejen du har köpt till mannen har jag ingen aning om vad är. Såg konstigt ut.

Sv: Jag tror att oavsett hur man bloggar så finns det olika orsaker till varför man lämnar en kommentar. Just nu blev jag nyfiken pga din kommentar hos mig. Sen fastnade jag ärligt för fotona och min respons blir äkta. Det hade inte behövt bli så om det var i en annan blogg. Om du förstår hur jag menar. :)

2010-12-04 @ 22:11:28
URL: http://svorskan.se
Postat av: Inga Magnusson

Oj, va roligt att få gå med Dig på shopping i Stockholm- Du lyckas också ta kort på de intressanta sakerna, jag fixar aldrig det. Det blir mest kartonger.

2010-12-05 @ 11:22:17
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack

2010-12-05 @ 15:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0