Föna rumpan!


Japansk toalett, vill vi ha en sådan?  washlet...kanske något härhemma?


Idag när jag läste DNn så kunde man läsa om olika toavaranter. I Japan finns det t ex också WC-stolar med många funktioner:
Först spolas rumpan ren i två steg, luften rensas på dålig lukt och sist fönas rumpan torr. Kombination av toalettpapper och bidé gr toapapperet verfldigt. Artikelförfattaren Erik Ohlsson konstaterar också att ett resurssnålt alternativ till detta är torrdasset där man i lugn och ro läser tidningen som man sedan torkar sig med.

I USA har ett ökat antal miljöaktivister börjat använda begreppet family cloth dvs man använder gamla trasor sv tex lakan mm. Dessa läggs sedan i ett förslutet kärl. Trasorna tvättas sedan och används i rent skick många gånger med förnyade tvättar emellan dvs ett återandvändningsbart alternativ till toapapper.

Vi måste vara mer sparsamma med miljön. Vi har bara en jord där vi skall leva och vi måste vara mer sparsamma än vad vi är idag. Vad är vi beredda till att göra? Jag måste fundera ett tag. Family cloths känns ju inte så trevligt om man te x går hem till andra eller får gäster ... eller är det bara jag som inte kommit så långt med med själv utan som faktiskt måste vänja med ett tag till. Jag kanske inte har något val?

Vad tycker Ni andra?


Kommentarer
Postat av: Selma

Jag har svårt att tänka mig det jag också. Lättare faktiskt att använda skrapa för matrester i slasken. Jag tror jag måste få nöja mig där så länge även om det finns en hel del gamla trasor.

2010-02-07 @ 19:39:51
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Hmmm....Att bli föntorkad i rumpan är väl en sak men återanvända trasor??? Då är vi snart tillbaka vid hemmavirkade mensskydd också....:(

2010-02-07 @ 20:08:48
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Cicci

haha vet inte riktigt om jag vill bli fläktad i rumpan..

2010-02-08 @ 19:20:29
URL: http://ceciliadecker.blogg.se/
Postat av: Britt

Ska vi ha japanernas toaletter måste vi nog alla göra en brasiliansk vaxning, för vi har lite för mycket hår i både rumpa och kön för att det ska bli bra.



Den där varianten med trasor känns jobbig. Vi hade ju tygblöjor ett tag på dagis och det var ett tvättande utan dess like. Undrar om det blir så miljövänligt?



Jag hoppas det kommer något bättre alternativ. Och måste jag välja något tar jag det hederliga gamla utedasset...om det nu är miljövänligt?

2010-02-08 @ 23:52:46
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Inga M

Tvätten måste ju också räknas in i miljötänket. Med tanke på att den drar en massa vatten, tvättmedel, energi vid uppvärmning och tvätt samt tillverkning av maskiner så har jag svårt att tro på någon miljövinst med att använda bajstrasor vid toabesök. Fy så äckligt dessutom!

2010-02-10 @ 06:22:16
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0