En lieman i päls.







Katten Oskar förutspår dödsfall.

Han är fyrbent, pälsklädd, har svans och jamar.
Men katten Oscar är ingen vanlig misse.
Han vet när en människa ska dö.

Den gråvita katten Oscar jobbar som terapikatt på ett vårdhem för gamla och svårt dementa i amerikanska Providence. Där promenerar han runt i rum och korridorer och tröstar patienter och anhöriga.

Redan som liten unge kunde han förutse vilka patienter som skulle dö. Han kröp helt enkelt upp i sängen hos den som började närma sig slutet.
På fem år har Oscar haft rätt fler än 50 gånger.
 En av doktorerna på vårdhemmet, Davida Rosa har skrivit bok om Oscar. "Making rounds vith Oscar, The extraordinary gift of an ordinary cat.

Läs mer i Aftonbladet idag.  Visst har jag hört talas om katter tidigare med en otroligt empatisk förmåga. Detta med katten Oscar verkar utifrån detta ganska klokt. Många katter har en otrolig förmåga att känna in viktiga saker.


Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Min katt Oskar vet precis vilken temperatur det är ute. Han kliver aldrig upp ur sängen när jag ligger kvar. Dessutom badar han bastu med mig och äter ölkorv och dricker öl. Han är som en liten människa men han är man och ganska bestämmande

2010-02-04 @ 10:18:11
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: anne

Jag har funderat på det där med katt när man blir gammal, och undrar om jag behöver skriva in i något ev senilitetsdokument att jag vill ha katt hos mig, även om jag skulle hamna på äldreboende. Hur sjutton skulle livet vara utan katt? Speciellt när man är gammal och kanske inte har så där jättemycket omkring sig.

2010-02-04 @ 21:02:08
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Intressant det där med senilitetsdokument(?)och att skriva ned att man vill leva med katt på ålderns höst när vi inte förmår tala för oss själva längre.

2010-02-05 @ 22:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0