Klädpolicy kräver ?




En person, Torbjörn Vendestad kom till jobbet utan slips. Nu är det stor risk att han förlorar jobbet vid busstrafiken i Umeå. Några "klädkontrollanter" har upptäckt hans förehavande och man har nu givit honom order att ta på sig slipsen. Torbjörn kan inte ha slipsen på sig med anledning av att då får han inte på sig "tjocktröjan".

För närvarande står han på Vasaplan i Umeå med ett protestplakat på kroppen. Vid sin sida har han chaufförer som tagit parti för honom.

Torbjörn Vendestad, som kört buss sedan -88, tror att det hela kan sluta med att han får sparken. Men han tänker inte ge sig utan kamp.

– Jag får medhåll av ett helt gäng chaufförer i denna märkliga situation där trafikchefer på grund av principer vägrar ge med sig. Arbetsgivaren driver lokaltrafiken med mycket stelbenta regler där slipsrazzior ingår.

– Detta med klädpolicy är ju inget konstigt alls utan väldigt vanligt inom många företag. Det finns säkert de som uppfattar oss som fyrkantiga, men finns det en klädpolicy är det för att den ska följas säger Rpöf Kodmodin på företaget Nobina.

Hur skall vi ha det på våra jobb? Skall det finnas vissa jobb där man kan klä sig hur som hellst? Eller skall företaget ha rätt att ha vissa krav? Kan man ha undantag vid kallt väder eller sommarvärme? Villka undantag kan man i så fall ha?

Personligen har jag haft arbetsupgifter där vissa kläder inte är ok. Jag skulle aldrig gå i alltför urringat. Jag skulle absolut inte gå i shorts, inte alltför korta kjolar. I vissa sammanhang bär jag alltid långärmat. Det har funnits arbetsuppgifter hos mig tidigare då jag alltid har haft dräkt te x. Vintertid har  jag haft det lättare som kvinna.

På vissa arbetsplatser går man i slips. Det bara är så. Jag kan förstå arbetsgivaren. Som anställd på bussföretaget representerar han sitt företag, han skall ge service, säkert vill man att han ser klädsamt klädd ut osv. Jag tycker att bussföretagets policy är självklar. Kan man göra något när det är isvinter kan man fråga sig?  Bättre anpassad tjocktröja kanske. Behöver chaufförerna kurs i hur man knuter slipsen?

Vad tycker Ni?


Kommentarer
Postat av: anne

Med eller utan slips om den ändå inte syns är väl en sak, men finns klädkod så gör det...

2010-02-26 @ 20:20:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag har bott i Umeå i 23 år, åkt mycket buss, men har inget som helst visuellt minne av att chaufförerna hade slips! Kanske hade de det, eller inte? Oavsett vilket, var det inget som störde mig.

2010-02-26 @ 20:46:36
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: TT

Men så typiskt byråkratiskt svenskt!

Man kan anpassa dresscode efter årstid, enkel matematik.

2010-02-26 @ 21:46:43
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag tycker nog att ett företag har rätt att ha vissa krav på klädsel inom rimliga gränser.



Men förr kunde det ta sig märkliga uttryck. Kommer ihåg att när jag jobbade på dagis på somrarna på 60-talet så sa föreståndarinnan att vi inte fick ha rockar / klänningar / blusar som var ärmlösa, inte heller shorts eller för korta kjolar och orsaken var att pappor som hämtade sina barn kunde bli oanständigt upphetsade. Det har jag fnissat åt många gånger i efterhand. Och i andanom sett framför mig ett antal män som är helt i händerna på sina lustar och börjar jaga fröknar på barnets dagis! Ha ha ha...!

2010-02-27 @ 05:36:01
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia



Klädpolicy ok, men med litet vett och sans tycker jag. Varför slips? I mina ögon är det ett tråkigt "klädesplagg" och som dessutom inte fyller någon funktion! Snyggt klädd, men även funktionellt i arbetet. I dessa tider då busschaufförer kan utsättas för hot tycker jag att det dessutom är direkt olämpligt att de har en på förhand "knuten strypsnara"... ;-)



Alltså klädpolicy är OK, men en genomtänkt sådan!

2010-02-27 @ 07:02:52
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Bus driver

Men för tusan! Busschauffören demonstrerade ju mot att bära något som inte syns! Om slipsen inte syns under uniformströjan, varför skall han då bära den?

Är en osynlig slips heligt inom Nobina?

2010-02-28 @ 20:07:57
Postat av: Anonym

Inte vet jag.

2010-02-28 @ 20:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0