Svartviks herrgård och strömrensning.

På väg hem från Norrland passerar vi Svartviks herrgård utanför Sundsvall där jag velat stanna i snart 20 års tid. Idag blev det av. Herrgården byggdes 1821 för Svenska Strömrensningskommitens räkning. Den arbetade med att göra Ljungan flyttbar. Träpatronen James Dickson köpte sedan fastighet 1932 och anlade distriktets största skeppsvarv i Svartvik. Platsen har senare fungerat som bostad åt olika chefer inom Svartviks Industrier, Herrgården köptes 1977 av Sundsvalls kommun och fungerar numera som restaurang.
Vad lustigt med ordet strömrensningskommitté! Jag har nog inte kommit i kontakt med det ordet tidigare. Igår pratade vi om det apropå en klocka, ett stort chabrak som finns i mitt farföräldrahem. Klockan går inte men den tar plats om man säger så. Uret var en gåva från Strömrensningskommitén i distriktet för vilken min farfar var ansvarig. Uret överlämnades när farfar slutade med uppgifterna hos dem.

Kommentarer
Postat av: Selma

Där har jag lunchat en gång samtidigt som Bengt Lindström, strax innan han dog.

2010-07-16 @ 14:13:14
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Det ser fint ut. Hur var restaurangen? Utifall jag skulle råka ha vägarna förbi.... ;)

2010-07-16 @ 18:01:52
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var fint. Maten var rejält god och bra. Vi tog buffé. Man kan välja på 5-6 rätter plus en massa olika grönsaker, melon och mjukt bröd samt lokalt tunnbröd. Finns förståss enklare rätter och a la carte också.

2010-07-16 @ 23:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0