På jakt efter gravsten.




Behöver som sagt hitta en gravsten som jag känner mig nöjd med. Så många sorter det finns och så mycket som man skall tänka på. Har varit och lånat en jättebroshyr idag efter jobbet.
 
Här skall tänkas på allt. Högst 50 cm bred får den vara. Skall den vara hög eller låg eller bara en sten på marken? Villken färg på stenen? Gravyr? Textuppställning? Symboler och dekorer? Fålar, texter och dekorer och självvattnande planteringslåda kan man få inkl rengöringsmedel för stenar, det sistnämnda kanske inte är aktuellet just nu så här initialt...

Så mycket det finns!


Kommentarer
Postat av: Jess

Vem är den till?

2010-06-02 @ 22:38:44
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: anne

Det där är svårt det där. Man ser ju på kyrkogårdar hur olika smak folk har (förstås!). För mig knyter det sig inombords när jag ser svarta, högpolerade stenar med vit text och krussiduller och duvor och lyktor och leksaker och ski... förlåt, prydnader.



Jag har nog bara tänkt mig någon platt liten historia i marken för egen del (jag hoppas ju på att Promessa-metoden ska godkännas innan det är dags). Annars tycker jag om opolerade naturstenar i lagom storlek, de ska ju bara tala om vems grav det är, inte en levnadshistoria eller hur anhöriga vill trösta sig.



Ja. Nu kanske jag lät litet brutal i allt detta, men på något vis tror jag du fattar dig på mig vid det här laget. :)

2010-06-03 @ 13:01:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det där är inte lätt. Nu efter min mammas bortgång kommer det reklambroschyrer från stenhuggare. Fast på graven finns ju redan en sten så det får räcka at gravera in nytt namn.



Jag gillar den här nya idén med minnesplats; man gör en perennarabatt och i den finns runda fina stenar med namn på och inget mer tror jag. Man får sätta lösa blommor där men inte plantera tror jag. Det hela är i en lite park med gångar liksom och kräver minimal skötsel. Så tror jag att jag vill ha det efter att jag kremerats. Det gäller att tänka till före. Det avlastar de efterkommande bekymmer och trätor.

2010-06-03 @ 20:41:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag brukar välja gråsten med lite försänkt eller om det nu var förhöjt i. Få se vad det blir denna gången.

2010-06-03 @ 22:31:17
Postat av: Mia

Jag vill vila på en kyrkogård som finns strax intill här i en stenhög. Där varje vit sten har ett namn ingraverat. Enkelt och vackert.... det gäller att finna det som passar varje person. Svårt om man inte redan under den avlidnes livstid pratat igenom det.

2010-06-05 @ 14:18:27
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0