Förklaringen till min viktökning!



Äntligen har jag fått en godtagbar förklaring till min viktökning. Jag dricker för lite alkohol. Jag dricker för mycket mineralvatten. Allt enligt en artikel i Aftonbladet idag

Vill du hålla dig i form utan att tillbringa timmar på gymmet?

Nyckeln till ett slimmat fodral kan vara ett glas vin.

Kvinnor som dricker ett till två glas rött vin om dagen ökar inte lika mycket i vikt i jämförelse med de som håller sig till mineralvatten. Det är forskare vid Brigham and women's hospital i Boston som funnit att kroppen förbränner kalorier från alkohol annorlunda än från mat.

I studien tillfrågades 19 200 amerikanska kvinnor, i 39 års ålder och äldre, om sina alkoholvanor.

Deras viktökning bevakades under de kommande 13 åren. Fyra av tio uppgav att de var helnykterister och de hade ökat mest i omfång. De som drack måttligt, ett till två glas om dagen, höll figuren bäst.
En av teorierna är att levern hos de som har regelbundna alkoholvanor utvecklar en egen metod för att bryta ner alkohol, där den extra energin omvandlas till värme i stället för fett. Så om du får i dig 120 kalorier från ett glas vin kommer de mesta att förbrännas, men om du får i dig samma mängd kalorier från en pizza så kommer mer att omvandlas till fett

Detta med viktökning är inte lätt. Förmodligen får jag fortsätta att träna på gymet och slita ut mig. Om jag skall fortsätta med mineralvatten varje dag alltså.


Kommentarer
Postat av: anne

..och pizza till ett värde av 120 kcal...Det blir inte mycket pizza det...



Men du ser, här menar man att det är BRA att dricka MÅTTLIGT, 1-2 GLAS/DAG! Är det måttligt, egentligen eller är det där någonstans man börjar komma i farozonen? JAG känner det så när jag dricker den mängden till vardags, det känns inte alls bra.

2010-03-09 @ 20:04:01
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Näe. Jag håller med Dej. Jag tror att det kan vara för mycket. Vet inte om vår acceptans har ökat för vad vi tycker är ok också. Vi påverkas säkert av att alkoholen finns med på ett helt annat sätt idag än tidigare. reklam på Tv. Söndagsgodmorgon med massa vintips osv. Det finns dem som blir ordinerade ett glas per dag av sin doktor, också, för hjärtats eller om det var blodtryckets skull. Inte vet jag om det är bra eller dåligt?

2010-03-09 @ 21:43:47
Postat av: Jennifer

ska vi följa varandra via bloglovin?? :)

2010-03-09 @ 22:32:02
URL: http://inteklokihuvudet.blogg.se/
Postat av: Selma

Det som är bra för vikten behöver ju inte vara bra för resten av en.

2010-03-10 @ 05:38:53
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: skogsnuvan

Faan trot. Det finns så mycket konstiga utredningar så man blir matt. Skulle kanske börja dricka vin både för fettet och för blodtrycket skull men vin är ju så jäkla illasmakande tycker jag

2010-03-10 @ 08:08:27
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Sandra

Håll dig till mineralvattnet. Tror ändå att det gör mer nytta :)

2010-03-10 @ 08:43:51
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: anne

Ang Skogsnuvans kommentar, visst finns det en uppsjö av studier, undersökningar och utredningar, problem uppstår när inte rapporterande media vet hur resultaten ska tolkas.

2010-03-12 @ 18:03:30
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Precis. Ville bara öka debattnivån lite.

2010-03-12 @ 19:22:20
Postat av: Inga M

Det var ett skumt resultat! Undrar lite vem som har bekostat den här forskningen? Vinproducenternas centralorganisation? (Om det finns någon?)

2010-03-13 @ 07:35:29
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0