Status på fejjan.


Allt fler väljer bort sina vänner på facebook kan man läsa i Aftonblaskan idag. Att ha 300 vänner på Facebook är inte längre en statussymbol. I början var man snabbt med att tacka ja varje gång man fick en förfrågan, men nu har det blivit allt vanligare att sortera eller ta bort vänner, säger Niels Ole Finneman, professor och chef på Center for Internet Research vid Aarhus Universitet, till MetroXpress.

Det har alltså enligt denna danska forskare blivit status att inte ha så många vänner på fejjan. Eller läs viktigt.

Enligt honom kan man dela upp Facebookvänner i tre olika kategorier:

• de som har med vardagen att göra: klasskamrater, studiekamrater och kollegor

• gamla vänner som man återfunnit på Facebook

• familjen

Men det innebär inte att det är hög status att bara ha ett fåtal vänner. Det finns, enligt forskare, fortfarande en lägsta nivå i antal vänner som anses vara acceptabelt.

– Har du inte 50 till 60 vänner är det pinsamt, säger Niels Ole Finnemann till MetroXpress.


Är Du med på facebook? I så fall, hur addar Du sk vänner där? Försöker Du adda alla Du känner igen? Addar Du bara de som Du verkligen vill ha kontakt med? Låter Du bli att adda någon som Du får en förfrågan ifrån?

Jag har lärt mig av en yngre släkting att det är god ton att tacka ja när någon vill adda mej från början. Samma släkting, som också är den som lärt upp mej på facebook, säger vidare att man efter ett tag kan ta bort nämnda person och att denna kanske inte märker det då?

Man kan också ha ett arbete där man vill ha en privat sfär runt privatlivet och därför inte kan adda hur som hellst. Man kanske också behöver kolla i blivande vänners vänners vänlista för att kolla lite innan man klickar Ja.

Fast om man får ett Nej, inte är det kul. Jag har råkat ut för det ett par gånger. Någon sa att man kan vänta ett par dagar ( om man vet att personen ifråga kollar mailen ofta) och sen ta bort sin förfrågan. Jag har också iognerat personer där jag inte vill släppa in i min privata sfär då den är viktig och värdefull för mig.

Hur gör Ni? Berätta!


Kommentarer
Postat av: anne

Jag ignorerar förfrågningar från folk jag inte vill ha kontakt med, oavsett vad ungdomarna i huset tycker. Å andra sidan visste jag inte att man kunde peta folk utan att de kanske märker. Jag tycker det är jobbigt med förfrågningar från folk som är jobbrelaterade, vill inte att de ska ha insikt i mitt vardagssvammel. Jag använder FB så litet egentligen.

2010-03-20 @ 07:44:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag har tackat nej till "vänskap" på FB. Dels till helt okända, men även till sådana som jag inte vill ska ha tillgång till min profil fullt ut. Mycket beroende på det arbete jag har.

2010-03-20 @ 10:19:31
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: skogsnuvan

Försöker att inte få in alltför många bara dom jag verkligen umgås och känner. Du vet här är alla bekanta med varandra och det skulle snabbt bli flera hundra. Däremot ignorerar jag alla konstiga gruppen man får erbjudande om. Begriper inte vad man ska ha dom till. Kan det här för dåligt

2010-03-20 @ 16:25:28
URL: http://bloggagratis.se
Postat av: Suss

Jag är med på Facebook, men är URDÅLIG på att t o m logga in. Jag har fullt upp med bloggen, mailen här och på jobbet och att lägga en och annan Kungen(skämtar lite, jag spelar spel ibland). Sen har jag ju ett liv utanför datorn också.

Jag ska ta tag i det där med Facebook så jag slipper få så mycket kritik över att jag aldrig accepterar nära bekanta som vill bli min vän som det heter. Trevlig helg!

2010-03-20 @ 17:04:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Sv. Vad har för näringslivskändisar i stan?



Vi har han...pappan till yngsta sonens klasskompis...Westerberg, Anna L var en annan (jag kissade efter henne på Konserthuset i Sthlm, Nobeltjosan 2002!), vem är det mer jag inte har vett att ha koll på?

2010-03-20 @ 19:26:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Sv. Jodå, Fluff ville bli gullad med redan vid 6-taget i morse, tyckte nog inte jag klappade tillräckligt ihärdigt trots buffande och spinnande och hon har fått exklusiv Sheba i matskålen (det fick i och för sig Skrutten också, annars går det inte), jag vet inte vad mer hon kan tänkas vilja ha, hon sitter fint på fönsterblecket nu. :)

2010-03-20 @ 19:28:51
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0