Vi minns antiken och medeltiden?



Jag läser i ett brev från Jan Björklund där han har följande synpunkter på skolverkets tankar om den kommande historie- resp religionsundervisningen.

""Historia och religionskunskap är två kulturbärande ämnen. De ger eleverna en allmänbildning och de ger oss en kulturell ram och kulturell identitet. Ämnena hjälper oss att förstå varför vårt land och vår värld i dag ser ut som den gör. 

Två kursplaneförslag från experter hos Skolverket i dessa ämnen har väckt en het debatt senaste veckan.

Historia är det enda av alla skolämnen som nu får utökad schematid genom regeringens skolreformer, på grund av att ämnet blir obligatoriskt för alla gymnasieelever.

Skolverket föreslår att äldre historia, bland annat antiken och medeltiden, ska utgå ur ämnet.

Antiken är vaggan för den västerländska civilisationen. Medeltiden är en central tidsepok när Sverige blev Sverige, vår del av världen kristnades, städer byggdes, handel utvecklades, böcker började tryckas.

I kursplanen för ämnet religionskunskap föreslår Skolverket att alla världsreligioner ska jämställas i undervisningen. Fram till nu har ordningen gällt att eleverna ska läsa om alla stora religioner, men kristendomen har haft en särställning så att mer tid och fördjupningsstudier har ägnats kristendom än övriga religioner.""

Kristendomen har varit totalt dominerande i vårt land de senaste tusen åren. Hela vår kultur och vårt samhälle har vuxit fram i symbios med den kristna religionen. Det är självklart att kristendomen ska ha en särställning enligt Björklund.

Vad tycker Ni? Personligen är jag tveksam till att försöka minska den kristna kyrkans särställning i vårt land. Jag anser att detta är grundat på osäkerhet om de tre stora världsreligionerna och om okunskap om te x troende inom andra religioner och deras syn på etniska svenskars koppling till kristendomen. Det bästa mötet med någon från en annan religion får Du inte om Du förringar Ditt ursprung och De värderingar som vilar på kristen grund, oavsett Du är bekännande kristen eller inte...tror jag.


Kommentarer
Postat av: anne

Obegripligt.



Vem ska sitta och sortera bort delar ur historien som mindre viktiga; hur kan antiken och medeltiden anses obetydliga? Ska vi bara fokusera på världskrigen och det kalla som följde.



Trams säger jag!



Sverige/Norden/Europa har varit och är väl fortsatt dominant kristet, så mycket vi gör och bygger samhället på grundas på kristendomen, det är ju bara ett faktum. Inget fel att lyfta världsreligionerna än mer, men att förneka vårt (kulturella) ursprung är även det....Trams!

2010-03-03 @ 19:35:00
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Selma

Nog tycker jag att basen för att förstå andra är att förstå varifrån man själv kommer. Sen tycker jag väl också att skolans stora problem är bristen på verkligt vuxna och bristen på ämneskunniga lärare. Efter att mina barn gått genom högstadiet med t ex en svensklärare som varken kunde stava eller hört talas om innevarande års nobelpristagare i litteratur och tyckte att det var ok att killar betedde sig hur som helst mot tjejer, "för de är ju såna i den åldern", kan jag känna att läroplan hit eller dit men få fram vettiga lärare!

2010-03-04 @ 07:38:28
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Ailas

Det känns lite som om vi håller på att tappa våra rötter, vårt kulturarv och därmed oss själva! Alldeles för ofta hör man talas om undervisning som utgår från eleverna själva, i st f att det som skolan bör undervisa om anpassas till eleverna, om nu någon förstod vad jag menar? Vi vuxna måste våga vara just vuxna och vår uppgift är att förmedla tidigare generationers livsverk och leverna. Däri ingår både historia och religion på ett naturligt sätt. Jag är också bekymrad över att man på gymnasiet vill ta bort de estetiska ämnena, vilka på ett naturligt sätt kan hjälpa till att bygga broar mellan tid och tid.

2010-03-04 @ 17:40:23
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga M

Jag tror ju att vår kultur är så intimt sammanbunden med just kristendomen att det är svårt att förstå den utan lite bättre kunskaper i just den religionen. Den förklarar ju också många av våra högtider och lagtexter. Nej jag ser hellre att kristendomen får mer tid än de andra religionerna.

2010-03-05 @ 00:44:24
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0