Vägen till ett långt äktenskap?



I dagens Expressen hittade jag en artikel om vägen till ett långt äktenskap(!)

Ju fler års utbildning en kvinna har desto mindre är risken att hon kommer att skilja sig. Vid 25 är de flesta kvinnor självförsörjande och incitamentet att gifta sig för att vli försörjd är inte aktuellt. När vi är 25 har de flesta några relationer bakom sig och har därmed en tydligare bild av vilken typ man trivs med och vill leva med.

Artikeln säger alltså att ju mer välutbildad man är som kvinna , desto längre håller relationen när man väl inleder den? Är det så? Vad är orsaken till att man väljer att leva med någon?  Är det kärleken, pengarna eller vad är det.

Enligt artikeln skall vi som tjejer för att få leva länge med samme man först skaffa oss en rejäl utbildning, vi skall vara självförsörjande och vi skall också ha hunnit med några relationer så att vi vet vad vi vill?

Visst säger vi åt unga tjejer idag att satsa på Dej själv först, bra utbildning osv. Men?

Låter som min mamma på 70-talet? Lite gammaldags som om inte unga tjejer idag kan tänka själv, eller?


Kommentarer
Postat av: Selma

Är det inte så att ju mer erfarenheter man samlat på sig dess säkrare är man på vad man vill. I mitt fall var jag betydligt starkare och klokare vid fyrtio än vid tjugo. När jag valde om partner visste jag vad jag ville och valde kärleken och inte "någon" så att jag inte skulle vara ensam. Hade inte maken dykt upp hade jag klarat mig ensam utan att vara rädd för ensamheten. I mitt fall tror jag att det ledde till ett klokare val med större sannolikhet att hålla.



Saken är väl den att vi måste göra våra egna misstag för att lära oss. Kirkegaard hade så rätt Livet måste levas framåt men kan bara förstås bakåt. Jag tror visst att unga tjejer kan tänka alldeles själva men jag tror att samma rädslor och osäkerheter som ledde mig till erfarenhetsbringande felval finns för dem idag. Kanske i ännu högre utsträckning. Eller har jag missförstått din fråga?

2010-03-18 @ 09:30:43
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Jag säger som Selma, det behövs en del grodor och missar innan man kan inse var prinsen och/eller det goda livet finns.

2010-03-18 @ 20:37:06
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så kan man tänka.

2010-03-18 @ 21:04:39
Postat av: skogsnuvan

Jaha ja. Då fick man förklaringen till sina misslyckade äktenskap och samboskap. Självständig och självförsörjande har jag alltid varit men välutbildad kan jag väl inte säga att jag är.

Det finns så mycket konstiga utredningar. Det här tror jag inte ett smack på

2010-03-19 @ 08:09:48
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Mia

Tja... säger jag. Singel sedan åtta år, välutbildad, självförsörjande sedan jag var 16 år i stort sett. Jag valde en man som jag levde med i drygt 20 år innan vi gick skilda vägar. Vet inte ens om jag vill vara utan de åren.

2010-03-20 @ 08:58:00
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0