Israel och Västbanken 1.





Så var vi då på väg med Austrian Airlines, ett kanonbra bolag att flyga med, åtminstone denna gången. En lugn flygtur fast vi skulle ner i Wien enligt planerna och byta plan. Duktig och serviceinriktad personal. Vi är väldigt nöjda!

Flygplatsen i Tel Aviv

Härlig flygplats med en massa vattenfall inomhus. Värmen slog emot oss men det kalla vattnet kylde ner. Annorlunda i varje fall för mej som inte sett detta förut.

Sen skulle det frågas? Vad skall Du göra här? Hur länge skall Du vara här? Skall Du hälsa på någon osv? Vi blev behandlade väl även om det tog lite tid, något som vi i och för sig visste om innan.




Vår guide under vår vistelse, Kent Edlund mötte oss när vi kom. Kent är norrlänning, bärdig från Örnsköldsvik som bott i Israel i närmare 30 år och som lever med och är gift med en kvinna från detta land. han pratar hebreiska flytande vilket har varit en stor hjälp denna resa.

Så bar det iväg mot Neve Shalom och Kents hemby.



Så bar det iväg mot Neve Shalom som är vår guides by där han bor med sin familj. Byn är en plats där judar och araber, både muslimer och kristna levar tillsammans och den enda platsen i Israel där man lever på detta vis.

På hemsidans första sida kan man läsa följande:

En fredens oas i konflikternas Israel är Neve Shalom Wahat al-Salam. Namnet betyder fredens Oas på hebreiska respektive arabiska. Här bor judar och araber till-sammans och arbetar för ökad förståelse mellan de båda folkgrupperna. Byns invånare vill skapa en miljö där man lever i respekt för varandras kultur och samtidigt bevarar sin egen.

Här bor judar och palestinier tillsammans
Här går barnen i samma skola
Här ordnas kurser och seminarier för fredlig samexistens
Här välkomnas besökare och turister

Public relations 

Fredens Oas är namnet på en by i Israel som grundades 1972 och där man lever i samexistens. Byn finns mitt i konflikternas Israel och har fått namnet Neve Shalom på arabiska och Wahat al-Salam på arabiska.

Här bor judar och palestinier tillsammans och arbetar för ökad förståelse mellan de båda folken. Byns invånare arbetar för att skapa en miljö där man lever i respekt för varandras kultur och samtidigt bevarar sin egen. Arabiska och judiska högtider och fester firas tillsammans i en unik multikulturell och tvåspråkig miljö.

Här går barnen i en gemensam grundskola. Undervisningen sker på både hebreiska och arabiska. Barnen i skolan kommer förutom från byn också från ett tjugotal byar och samhällen i regionen – vilket är unikt i Israel. Barnen växer upp med samexistens som den naturliga tillvaron i stället för den konflikt som råder mellan palestinier och judar i andra delar av landet.

Budskapet om fred och samexistens vill byns invånare sprida till övriga delar av Israel och resten av världen. Byn vill tjäna som förebild genom att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet av konfliktlösningar.

Vi gick runt i byn och fick också mycket information om hur man gjort, hur man lever idag, vilka svårigheter man hara haft och som man fortfarande har osv. Mycket intressant.

Här kommer lite bilder från vår rundvandring i byn:

 

 

 

Granatäpple

 

 

Skolan

Skolan i Neve Shalom

 

Skolgården

 

Skolgården

 

 

 

Boende i området ( det kommer lite bilder på lite olika hus i byn)

 

 

Nytt hus på väg.

 

Nybyggare


 

Här byggs och fixas det.

































Många olika hustyper fanns det.



Intressant att se olika byggnadstyper.
















Lite senare första kvällen kom vi fram till vårt hotell Gallil i Netanya.
Här ser NI vår utsikt från hotellrummet. Underbart härligt!




Kisse som ofta vistades i hotelllobbyn



Hotellet


Detta var dag 1 på vår resa. Fortsättning följer...

 












Kommentarer
Postat av: Inga M

Tack snälla för att Du har bemödat Dig och lagt ut alla fina bilder från Din resa! För mig som aldrig reser är det guld att få följa med andra så här. Vilken fin berättelse om hur människor verkligen kan leva tillsammans trots olika religion och bakgrund och språk. Det går om den goda viljan finns. Jag studerar förstås de olika hustyperna med stor nyfikenhet, det är alltid intressant. Kan tänka mig att de här husen passar klimat och landskap.

2010-05-01 @ 13:49:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag glömde förklara varför jag inte har varit här och läst Din, eller andras bloggar på ett tag. Min mamma gick bort den 20:e april och sedan dess är inget sig likt och jag har inte hunnit med att läsa och kommentera hos andra. Jag har mest bearbetat min sorg både irl och på egen blogg.

2010-05-01 @ 13:51:03
Postat av: skogsnuvan

Vilken fin tanke att det ska gå att samsas. Annars här man bara ovänskap och krig så fort religion är inblandad. Det finns alltså hopp!

2010-05-01 @ 14:19:15
URL: http://bloggagratis.se
Postat av: Jess

Vad mysigt att få följa med på din resa, speciellt tycker jag det eftersom jag varit i Israel under sex månader av mitt liv och jag gillar verkligen detta land! Ser fram emot fler bilder!

2010-05-01 @ 14:23:38
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Herta

Inga. Så sorgligt med DIn mamma. Jag skall titta in och läsa vad DU skrivit.



Jess: Har Du varit och jobbat på kibbuts?

2010-05-01 @ 15:49:01
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: anne

Tack för rapporten från dag 1.



Jag har aldrig varit i Israel. Kanske kommer jag aldrig dit heller, har för mig att det är något med Israel och amerikanska pass...Inte så att jag reser med amerikanskt pass men maken. Klart jag skulle kunna resa utan honom. Eller så blandar jag ihop detta med något av de andra länderna i mellanöstern.



Jag ser fram emot fortsättningen, speciellt Genesarets sjö! :)

2010-05-01 @ 15:52:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Anne: Kan inte detta med amerikanskt pass. Kanske någon annan som läser detta kan det bättre. Men när vi kom till Israel vid tullen var det många amerikaner som skulle in i landet. De har många amerikanska turister, både judar och andra?



Jo det kommer en fortsättning. Tar bara lite tid att ladda upp. Vi kommer snart till Genesarets sjö. Det var en av de saker som påverkade mej mest?

2010-05-01 @ 16:31:54
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Så roligt och intressant att få "följa med" på den här resan. Jag har aldrig känt någon större dragning till Israel och Västbanken, men nu blir jag faktiskt nyfiken. Bra att du delar med dig.

Byn Neve Shalom är ett underbart exempel på att det går bra att blanda folk.

Reseberättelser är alltid roligt tycker jag. Tack, jag ser fram emot fortsättningen!

2010-05-01 @ 18:01:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att Du gillar det. Fortsättningen kommer. Jag lägger ut på facebook först och sedan på bloggen.

2010-05-01 @ 19:17:09
Postat av: Anonym

Efter dessa nästan två veckor säger jag bara:



Åk till Israel!

2010-05-01 @ 19:32:51
Postat av: Mia

Tack för intressant inlägg och vackra bilder. Jag kommer att följa fortsättningen också! Alltid kul med reseskildringar... Israel, nej det blir nog aldrig någon resa dit för mig, lockar mig inte så mycket... Men det är förstås kul att ta del av din resa... nya kunskaper och insikter...

2010-05-01 @ 22:39:48
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: liindblaads

svara på dagens fråga, Handlar om Justin Bieber

2010-05-01 @ 23:08:58
URL: http://liindblaads.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0