Dubbelfika ger ett effektivare Sverige

Vet NI om att för att få ett effektivare samhälle så behöver vi ha fikarast två gånger per dag. Manpower har undersökt detta. På denna sida kan DU läsa mer om undersökningen som berört 8000 personer.
"Det är alltså konstaterat att den gamla hederliga fikarasten på jobbet ger mer effektiva medarbetare. Att inte fika tillsammans leder dessutom till sämre stämning på arbetsplatsen. Detta framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där drygt 8 000 personer i Manpower-panelen svarat på frågor om arbete och karriär."
Peter Lundblad, vd på Manpower konstaterar följande:
" – Undersökningen visar att svenskar behöver sin gemensamma fikarast. Man kan fråga sig vad som kommer först: är det fikapauserna i sig som skapar en positiv stämning eller är det den positiva stämningen som leder till att människor fikar mera? Klart är dock att medarbetare som både är effektiva och glada naturligtvis är varje arbetsgivares dröm."
I undersökningen framgår också var i vårt avlånga land som vi förstår detta bäst. Norrlänningar fikar två gånger per dag och tjejer födda på 70 talet i 08-distriktet speciellt inom handels fikar inte alls.

Kommentarer
Postat av: Suss

På mitt jobb fikar vi minst 2 gånger om dagen, om det är en normal dag vill säga. Det behövs!!!!!!

2010-11-17 @ 00:50:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ting o Tankar

Vi fikar också två ggr/dag och ingår i den statistiken... =)

2010-11-17 @ 07:43:58
URL: http://tinngotankar.blogspot.com
Postat av: annette

Tänk om Landstinget i Östergötland kunde läsa den undersökningen, hinner vi överhuvudtaget med att fika så får vi gå en och en och ta en "ståfika".



annette



2010-11-17 @ 18:18:22
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: anne

Jovars, fikaraster i all ära men när de blir maratonlånga då? För att "vi har så mycket jobb och måste få vila litet också"?

2010-11-17 @ 22:32:16
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag ser att värmlänningarna är duktiga på att fika! Det är nog bra o socialt. För egen del så har jag hela dagen massor av prat och kontakter med människor, stora och små, så för mig kan en bra rast också vara att läsa tidningen ensam med en kopp. Och koppen för min del innehåller varmt vatten, det gillar jag bättre än kaffe. Jag dricker ofta vatten och slipper på så vis huvudvärk som jag kunde ha förr då och då. Mitt behov av lite stillhet och ro då och då under arbetsdagen ökar med åldern tror jag. Förr kunde jag tåla långa arbetsdagar med oavbrutet mycket stim. Skolan kan ju bli en stimmig och stressig miljö.

2010-11-20 @ 07:40:37
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0