Dagen har gått till ända.

Som sagt detta är mitt rum där jag sover de tre kommande nätterna.
Som NI ser finns här sängplats för 6 personer. Toa och dusch i korridoren dit jag redan har hittat. Ikväll har vi intagit en lättare middag bestående av sallad och goda ostar.
Förresten vet NI vad detta är för någonting. Vi förstod det som att man skall stå lutat mot denna som alternativ till soffa. Dock verkar kriteriet vara att man har uppnått en viss längd. En i vårt sällskap kände sig inte alls bekväm med höjden på densamma.
Vilken resa idag förresten. Vi har färdats ungefär såhär:
  • Buss till Norrköping
  • Tåg Norrköping - Alvesta
  • Tåg Alvesta -Emmaboda
  • Tåg Emmaboda - Karlskrona
Givetvis med en timmes försening och väntan dels mitt i smålands skogar samt vid Lessebos station. Jag vet nu hur virkesupptaget i Lessebo ser ut. Vet DU?
På tåg kan intressanta saker utspela sig. Jag hade som sagt sittplats i en kupé för djurmänniskor dvs kriteriet var att man inte var allergisk. Det är jag nu inte och djur det gillar jag också. Upptäckte helt plötsligt när jag satt och förberedde mig inför morgondagen att en liten hund låg på golvet strax till höger om min plats.
Dem som jag delvis samåkte med idag hade fått plats i vagnen intill så vi strålade samman i restaurangvagnen där vi först klämde ner oss på en mindre sittplats för ungefär två personer. M erhöll först sin kaffe i knäet och vi konstaterade att det  var lite trångt. Vid bordet intill satt plötsligt en dam ensam, i 70 årsåldern glatt ätandes något som liknade en räkmacka och en flaska vitt. Vi frågade om vi kunde sitta hon henne där det fanns tre platser. Herta lyckades spilla sitt kaffe, denna gången i knäet. När vi torkat upp här och var hade vi en bra placering. Sällskapet bredvid oss, ett medelålders par hade lärt känna en man i samma ålder. Tillsammans med ett rejält intag av öl och förhoppningsvis gott rödvin blev de alltmer bekanta med varandra. Paret hade haft det bekymmersamt tidigare i livet, framförallt med mannens ex och barn med allt vad det innebar. De upplevde sig som ganska slitna av alltmöjligt men trivdes bra med varandra, berättade de för den nyfunna vännen...och för oss. Vi fick en god redogörelse för hur de såg på de mest skiftande saker som livet självt kan innehålla.
  • Krösatåget?
  • Någon som vet varför Dag Hammarskölds namn finns på detta tåget?

Kommentarer
Postat av: Suss

Den tågresan var som ett kapitel i en intressant bok. Vad mycket folk i den restaurangvagnen. Jag kanske måste ut och åka tåg snart så det händer något mer än svampletning på helgerna!

2010-09-26 @ 23:46:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Krösatåget går mellan Jönköping och Alvesta. Ibland åker jag med just det tåget till arbetet.... Dag Hammarsköld var född i Jönköping - vet dock inte riktigt varför hans namn är på tåget...

2010-09-27 @ 06:55:27
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0