Vattenläcka i stan.

Sonen sticker in huvet i vårat sovrum ( vi har fortfarande semester medan han är samhällsnyttig och skall till sitt arbete) och informerar om att vi inte har något vatten. Hur skall han göra? Vi vaknar snabbt och konstaterar faktum.
Vi har en läcka någonstans i stan. Lokalblaskan eller radionyheterna vet ännu ej var. Senare har man hittat läckan. En ledning är av i ett område där man grävt. Detta har drabbat vår stad samt lillstaden vid havet en bit härifrån och kringliggande samhällen i närområdet.
I ett välutvecklat industrisamhälle slår bristen på vatten väldigt hårt. Hos oss var det inget problem, så här kortvarigt. Med en stor  mineralvattenflaska inköpt och medtagen hem från resan och två hemmafixade flaskor i kylen samt lite våtservetter så klarar vi oss. Förresten jag hade vatten att vattna växterna med i trädgården i ett par kannor så det hade räckt till att tvätta sig i idag minst, men så beroende vi är. Vi har också fått en relighetshysteri som gör att vi lever så med vatten som en självklarhet ändå mer. Tänker på hur många människor som inte har vatten och som samtidigt så väl behöver det. Länder där barnadödligheten är så stor och där överlevnad inte är en självklarhet och där vattnet är av stor betydelse. Rent vatten alltså vilket inte är något självklart. I vissa kulturer delar man också upp händernas användande, från början utifrån en renlighetstanke. Inte så tokigt om man tänker vad som var grunden till detta för länge sedan. Minns också det Sverige som många av oss kommer ifrån.
Minns min mammas berättelse om den lilla bostaden på andra våningen där alla i familjen skulle få plats 7 personer tror jag de var. Ett större problem, framförallt för min mormor var att vattnet skulle både bäras in och bäras ut. 10 år bodde de där innan de fick möjlighet att flytta därifrån. Min mormor kom från ett liv i stan varför detta blev en stor förändring. Ändå hade de det bra och gott tillsammans.

Kommentarer
Postat av: Suss

Jag tänker också på det här med vatten som är självklart för oss. Vi öppnar kranen och dricker utan fara för livet. Det är en otrolig lyx, som de flesta anser för självklar.

Vi ska vara rädda om och vårda vår tillgång som detta är. I modern tid, till för alldeles nyligen, samlade min mor alltid allt regnvatten i baljor och hinkar, för att ha till sin trädgård och växthus.

2011-08-12 @ 14:03:18
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag samlar också regnvatten. Det vattnet är betydligt bättre eller i varje fall var, fick jag lära mej.

2011-08-12 @ 16:39:24
Postat av: Inga Magnusson

Den där pumpen fungerade i oändlighet utan el och annan lyx. Den måste ha varit en revolution på sin tid. Vi hade en fungerande i trädgården när jag var barn och vi vattnade i trädgården från den ibland när det inte fanns regnvatten. För det var bäst enligt mina föräldrar och de samlade upp det under takrännorna

2011-08-13 @ 10:18:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0