När Palme mördades kom ondskan in i våra liv.

Jag minns den tidiga morgonen som om det hade varit i förra veckan eller kanske före Jul. Jag tänker på morgonen då landets statsminister, Olof Palme mördades i hörnet av Tunnelgatan och Sveavägen. För mig är detta dagen då Ondskan på allvar kom in i våra liv.
Jag vaknade tidigt denna morgon . Det var en solig tidig vårdag som jag minns det. Jag vaknade tidigt av att tidningen kastades in genom brevlådeinkastet till vår dåvarande lägenhet. Ett ganska vasst ljud. Det var ljudet av både när tidningen föll till golvet och när brevlådeinkastet smällde igen efter att tidningen glidit ned på golvet.
Jag vaknade och gick upp en sväng. Skulle nog bara in på toa och sen gå lägga mig igen för att somna om. Brukade aldrig läsa tidningen så här tidigt på morgonen på en ledig dag. Det var mörkt i lägenheten. När jag kom ut i hallen kunde man ana att våren var på väg. Ljuset föll mot golvet framför ytterdörren. Där låg Södermanlands Nyheter med förstasidan uppåt.
PALME MÖRDAD!
Jag minns att jag blev alldeles kall. Jag rös kom jag ihåg. Att Sveriges statsminister skulle kunna bli mördad fanns inte i min världsbild. Inte när man varit ute en sväng och gått och sett en film tillsammans med sin hustru.
Jag minns att jag tog med tidningen, väckte sonens pappa och visade honom tidningen. Jag tror också att TV:n stod på en stor del av denna lediga dag.
För mej så var det denna dag som ondskan på allvar kom in i våra liv. Det var då vi förstod att vi kanske inte får leva lyckliga i alla våra dar. Jag tänker nu inte på sjukdomar för de har alltid funnits i familjens liv så länge jag kan minnas utan jag tänker på galenskap, på hat och på annat eländé.
Sedan denna dag har vårt Sverige aldrig varit sig likt. Jag tror inte det.

Kommentarer
Postat av: anne

Vallfärdades vi innan dess till platser för att lägga rosor innan dess?

2011-02-27 @ 09:24:38
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jess

Jag håller med om att vårt Sverige i dag har blivit kallare och ondare än vad det var på 80-talet.

2011-02-27 @ 09:55:33
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Det var på något sätt slut på en epoken Sverige oskuldsfullt och säkert. Mord på politiker var fram till dess bara något som hände i andra länder.



Sedan dess har vi fått bostadssegregation på allvar, maffia, mc-kriminalitet och en del annat som tär på illusionen av ankdamm.

2011-02-28 @ 06:20:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag minns det också hur väl som helst, för jag och 2 kurskompisar (spec.lär) skulle till London på 1 veckas studiebesök och var på Arlanda tidigt på morgonen. Inga morgontidningar hade vi läst pga resan till flyget. Vi kunde inte fatta varför hela Arlanda var fullt med poliser, sedan fick vi veta! HEMSKT kändes det och nog är mycket annorlunda idag med terror, hämnd och mord mm överallt i världen. Sverige är bara en del i detta nu, folkhemmet adjö!

2011-02-28 @ 09:59:04
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, vi som var vuxna då, vi minns nog vad vi gjorde och var vi var i den stund vi fick veta att statsministern var mördad. Lördagmorgon, jag höll på att hälla vatten i kaffebryggaren när jag hörde det på radion. TV:n stod på mest hela dagen hos oss, en promenad i samhället mitt på dagen, tror vi hade ganska mycket snö, solsken och flaggorna svajade på halv stång. En mycket märklig dag...

2011-03-05 @ 21:22:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0