Skidor på stadsfjärden


Sociala medier är bra. I detta fall alldeles förträffliga. Herta la ut en öppen fråga i morse som löd ungefär så här: Vågar man sig ut i dag, det vara 21 grader i morse. ( I skrivandets stund tror jag det hade gått ner till 14). En fd kollega svarade att någon spårat en slinga på Stadsfjärden nere i hamnen och att ev kaffe efter skidåkningen kunde intas på hennes altan. Efter diverse sprsmål hit och dit om avstånd på slingan, isens hållbarhet osv åkte jag ner till hamnen och gav mig iväg. Jag minns inte säkert men jag tror att det är en av de första gångerna i mitt liv som jag åker skidor på is.



Här börjar det- Småbåtshamnen. Någon har inte tagit upp sin lilla båt ser jag.



Snart är Herta på väg ut på vattnet, jaga menar isen.



Vänder mig om och tar en bild bakåt innan jg åker iväg. Verkar vara en skridskokbana där bredvid land.



Startläge!



Tänk att så nära centrum i vår stad kan man få uppleva detta. Nyköping är alltså en fin stad även på vintern.



Här till höger ser vi det senaste tillskottet i nybyggnation i vår stad. Radhus precis en bit från vattnet.



På väg mot Vattensportens hus. Här hölls kanottävlingar under flera år. Ni vet väl att vår stad har fina kanottraditioner och att vi har ett kanotgymnasium här?



Nu vänder vi.



På väg tillbaka. Har fanns medvinden med.



Vilket väder!




Tillbaka efter turen, fast jag åkte lite mer. Ser Ni skridskobanan som en hjälpsam person plogat upp samtidigt som han me spårmaskin spårat skidspåren. Närmast bild en bastuflotte.



Kul att se en sådan här flotte på nära håll.



Ett speciellt ställe, detta och denna bastuflotte som man enligt uppgift kan hyra för olika evenemang. Denna flotte har också denna specialité med pelagoner som blommar trots kyla och vinterlandskap.



Denna lilla båt kom aldrig upp på land i höstas. Så kan det va. Efter denna eminenta tur blev det kaffe i närheten. Men ifrån detta sammanhang får Ni inte se några bilder.



Kommentarer
Postat av: hugan

Ser trevligt ut! jag tror jag flyttar in i ett av radhusen där vid vattnet!

2011-02-20 @ 21:04:17
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Mia systeryster

Men så härligt det ser ut. Jag är en riktig fegis när det gäller att gå ut på is! Underbara bilder. Och nyköping är ett ställe=D

2011-02-20 @ 23:29:30
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inte alls helt fel.

2011-02-21 @ 17:12:13
Postat av: anne

Med de bilderna skulle jag NÄSTAN kunna lockas ut på is! Men bara NÄSTAN...

2011-02-23 @ 19:26:33
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Karin

Åh va härligt det ser ut!

2011-02-23 @ 22:10:39
URL: http://keoart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0