Granbarr i badvattnet och livet dagen efter.




Igår tömde vi julgranen på alla kulor, glitter, ljus och annat och plockade ner julsakerna... Idag när jag läste i en av de bloggar jag följer så läste jag om Anitas farmor och den bok där hon skrivit en massa bra saker. Bloggen heter "Det skall vara lätt att leva" . Anita skriver där om hur hennes farmor tipsar om hur man kan använda julgranen. Bl a kan man göra en "dekokt av barren som man kan ha i badvattnet som skall vara mjukgörande och upppiggande för huden". När Anita häller detta i badvattnet blir vattnet härligt blått... Läs mer i hennes blogg. En blogg väl värd att läsa om livet i den lilla by i Jämtlands inland där min far är barnfödd och där jag fortfarande har släkt och gästar regelbundet. F.ö gillar jag denna blogg. Om Östersundsposten hade personliga bloggar så tycker jag att de skulle plockat in henne som en av sina bloggare men de verkar inte ha det, Herta har kollat efter. Om ÖP hade detta hade Herta tipsat dem om denna blogg.


Apropå granbarr så kommer jag osökt att tänka på sonens farmor. I deras badrum stod alltid en flaska med en härlig duschcreme som skulle verka positvt på kroppen. Jag minns inte vad den hette. Den går att köpa i vissa livmedelsbutike fortfarande bl a? Ibland köper jag den.

Det största problemet är att Hertas gran barrar inte men Julen är nu väck.

Idag är lite dagen efter. Igår var en väldigt innehållsrik dag. Vi slappar. Här finns inte någon utan morgonrock som klädesplagg fn.

Det är plusgrader. Lite väl många för skidåkning idag och snöblandat som dyker upp då och då.
Planerar arbetsveckan. Finns det någon kul tid över denna vecka. Vid första anblicken Nej. Detta skall dock lösar och Herta försöker tänka till.

Dagens kommande agenda:

Slapp och slötid
Lunch
Slapp och slö och plocktid
Gymet :  Funwalk 30 min
              core 30 min

ev yoga 30 min...beror på om jag har annat att göra och/eller mannen står ut att vänta...

Söndagskväll


Detta var alltså min plan. Vi får nu se hur dagen utvecklar sig.


Kommentarer
Postat av: britten

när jag var liten var det vanligt med badsalt med tallbarr. Tack för blogg tips

2011-01-16 @ 13:07:50
Postat av: anne

Vår gran är också naken och ska strax lyftas ut, ut, ut...



Då ses vi ikväll! Jag har bokat in mig på alla tre! :)

2011-01-16 @ 13:33:21
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: skogsnuvan

Tack för de snälla orden om min blogg.

Ser ut som om du har en välplanerad dag fast det är söndag.

Jag har för en gång skull -5 gr och DataFia och jag har tagit en långpromenad och det var sååååå skönt.

2011-01-16 @ 14:57:54
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Maggan

I år tog vi bara kulorna och annat av granen .. lät ljusen sitta kvar, drog en svart säck över det hela och ner i källaren. Har hört andra göra så och måste pröva, låter väldigt bekvämt om det nu funkar bra.

2011-01-17 @ 14:19:13
URL: http://livsglimtar.wordpress.com
Postat av: Suss

Fungerar det för dem som har tall också? Jag är en av dem, men i år är det för sent. Den är väck!

2011-01-17 @ 16:16:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Hmmm det måste i så fall vara avkok på barren, själva barren är nog inte så kul att bada med.

2011-01-18 @ 00:03:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Självklart pratar vi om någon form av avkok.

2011-01-18 @ 20:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0