Barnfattigdom eller fattiga föräldrar kanske?

"Tidningarnas eländesskildnringar om barnfattigdom provocerar mig"

skriver Anna Ekelund på nyhetssidan Newsmil ( tror jag det är). Bloggvännen Inga rekommenderade sidan och här finns mycket intressant. Känslan av att inte kunna försörja sitt barn är en stress som nog är en av de större för en barnfamilj. Vi har nyss haft skolavslutning med kostnader, kläder, frökenpresenter, avslutningsfester av alla de slag, skolresor och annat kul. Listan kan göras så lång. Sen kommer sommaren med allt kul ett barn vill vara med om. Som vuxen kommer pressen.
I en välfärdsstat kan man fundera över:
  • Var går gränsen för hur ungar skall ha det?
  • Skall barns välfärd vara beroende av föräldrars möjligheter?
Personligen roades jag av tanken att i grundskolan lära ut "tidigt ämnet ekonomi på skolschemat och höj medvetenheten om hur debet och kredit fungerar. Låt även eleverna studera filosofi och copingteorier redan från lågstadiet och upptäcka att det finns olika sätt att angripa existensiella problem - inte bara genom att försöka konsumera sig ur dem via ett par sprillans nya märkesjeans." Eller är det dumt att oroa små barn kan man kanske fundera? Skall små barn behöva bekymra sig om hur ekonomi fungerar osv? Så sa man i alla fall tidigare? Hur tänker vi idag?
Anna Ekelund pratar vidare om våra inköp av kläder och märkesvaror. Hon skriver" Sluta dölja för barnen hur det är fatt. Förklara att begagnat är bättre än nytt, att nya kläder är gjorda av extremt fattiga människor på andra sidan jorden till undermåliga löner, att textilindustrin är en av världens giftigaste och att kemikalierna även gör oss sjuka och sterila. Begagnat är ekonomiskt och miljövänligt. Genom sitt second hand-köp stödjer man dessutom ofta dem som har det ännu sämre. Visst, det skiter väl en unge i. Men föräldraansvar är att få barnen att inte skita i det, att bry sig och finna trygghet i annat än coola prylar."

Avslutningsvis så tycker jag inte att vi skall prata om barnfattigdom utan om fattiga föräldrar. Det är det det hela handlar om.


Vi måste börja prata om detta. Vi måste börja agera. Sommarlovet har nu börjat och det finns många ungar runt i kring oss som kommer att komma tillbaka till skolan i höst utan att ha varit hemifrån, utan att ha hälsat på släkten i söder eller norr för att SJ biljetten kostar för mycket . Att åka på semester har varit totalt otänkbart. Mamma kanske måste jobba hela sommaren varför barnen får vara hemma själv eller på fritids utan att vara lediga. Hur kul är det? Vad kan man som barn säga då när klasskompisarna kommit hem från Rom eller Barcelona eller något annat häftigt?

Det är också så att man i vissa familjer kan leva fattigt under en övergångsperiod. Man vet att det kommer att trilla in pengar om några år kanske. Den ena av föräldrarna kanske har valt att vara hemma en period, man har valt en enklare rent av snål standard för att det skall gå ihop. Det är inte dessa situationer jag pratat om utan där man inte ser någon möjlighet till ekonomisk förbättring inom överskådlig framtid. Jag pratar om de familjer där man inte kan påverka sitt liv och sin ekonimiska situation.


Kommentarer
Postat av: Sara

Det där är ett jobbigt ämne tycker jag för hur ofta var det inte som man börja på hösten med klump i magen för att man skulle berätta i skolan vad man gjort på sommarlovet.

Man kunde vara hur nöjd och glad som helst men ändå så var det som gjort för många att hitta på.

Själv handlar jag ofta secondhand i sve för det passar mig och när jag är hemma på ön så har vi mycket bytardagar och liknande.

Secondhand där finns dessvärre inte m'n bytardagarna kanske kan leda dit hän )ängre fram.



I skolan där på ön får barnen tidigt lära sig att bli medvetna om pengar och pengarsvärde och det tycker jag är bra även om de inte ska blandas in för mycket i familjens privata ekonomi...de måste enligt mig få vara barn med



Sen undrar jag med hur man stärker de barn som är hemma...?

Jag har följt aftonbladets fattigblogg och jag blir tagen kan jag lova och lite skrämd.

Själv har jag inga egna barn än men många runt mig och jag väntar trillingar nu så visst funderar jag på framtiden och hur den kommer bli.



Sv: ingen stress men vore kul att se mer från er resa.

Vi bodde där för många år sedan men det var oroligt och opålitligt i landet då så vi tog det säkra att flytta.

Men 7 månader blev det och jag fick en enorm lärdom som jag bevarar i hjärtat



0ed kärlek Sara

2011-06-12 @ 17:38:42
URL: http://varstorafamilj.blogspot.com
Postat av: anne

Du har rätt i att det ligger en stor skillnad i att leva snålt under en period om man vet att den är tidsbegränsad. Jag har någon i min närheten som inte har mycket till ekonomi, där semestern består av några dagars utflykt som kommunen bjuder på.



På något vis kanske det kunde finnas någon möjlighet för den som har att dela med sig av till den som inte har, inte nödvändigtvis när det gäller pengar men att öppna sitt hem, dela med sig av sin tid?

2011-06-12 @ 19:05:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Den här artikeln fick mig att fundera lite till. Begreppet barnfattigdom är jag lite tveksam till. För mig har det uttrycket stått för något helt annat tidigare och då i ett globalt perspektiv. Det innebär barn som verkligen lider nöd; inte har tillräckligt med mat, dåliga kläder, bristfällig hälsovård, tvingad till barnarbete / prostitution, eländigt boende i kåkstäder osv.



Sett i det perspektivet är den svenska barnfattigdomen ett lyxproblem.



Sen finns det naturligtvis ett problem med fördelningen av resurser i samhället, men då är det bättre att använda mer relevanta begrepp som verktyg i den diskussionen.



Barn idag möter väldigt mycket av reklam och kompispåverkan som vill få dem (och deras föräldrar) att köpa saker. Och det kommer in redan tidigt i deras liv. Därför behövs också, som Anna skriver i artikeln, ett medvetet arbete för att göra dem och deras föräldrar uppmärksamma på vad som händer, hur köplust väcks hos oss alla på ett sätt som är professionellt inom reklamen. Det är inte slump att vi vill ha en viss sak, det är vetenskap (!). Ekonomisk planering / konsumentkunskap kunde integreras i matteundervisningen mer medvetet och kanske ingå i ett "livskunskapsämne".



Och de viktigaste ingredienserna i ett barnaliv är ändå gratis; god kontakt mellan föräldrar och barn och tid att umgås. Det barn som får mycket av sina föräldrars tid blir avundat av andra barn. Barn värderar inte riktigt som vi vuxna tror.



Föräldrar har oberoende av ekonomisk situation möjlighet att prioritera tid med barnen. För den som bor på landet kan det innebära att man tillbringar mycket tid i naturen med barnen. Den är gratis. Eller om man bor i stan finns bibliotek och museer med barnaktiviteter som är gratis eller väldigt billiga.

2011-06-14 @ 06:53:46
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0