Från trakten där min far var barnfödd.

Detta är Håsjö gamla kyrka i min fars barndomsby. En liten by i Jämtlands inland.  Här ligger mina släktingar på min fars sida begravda. Bilden är lånad från Jamtlis hemsida. Skulle jag plocka fram en bild skulle det bli så här:
Här har jag varit många gånger. Kyrkan ligger så fint ovanför sjön. Kopian av klockstapeln t ex finns på Skansen i Stockholm. Stockholmfolket ville ha originalet i stället. Vilken dum fråga. Trodde de att folket i byn skulle gå med på nåt sådant.
Det hade varit kul att ha varit där.
På Jamtlis hemsida kan vi läsa följande: "Nu är ett av Jamtlis stora kulturarvspedagogiska projekt i full gång. På friluftsmuseet kommer en kyrka att byggas under de närmaste åren. Håsjö gamla kyrka i östra Jämtland är förebild för rekonstruktionen.". Bilden ovan är lånad från samma hemsida. Planerar att åka upp till Jämtland i sommar och då vill  jag hit och se hur det blev.

Kommentarer
Postat av: Selma

Jamtli är mysigt. Undrar om man ska låna med sig nåt barn och gå dit.

2011-06-13 @ 07:25:16
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Selma

Jamtli är mysigt. Undrar om man ska låna med sig nåt barn och gå dit.

2011-06-13 @ 07:25:23
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Fäbostintan

Hmm....jösses, jag har faktiskt bott där!! :)

2011-06-15 @ 19:29:29
URL: http://fabostintan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0