Kristi himmelsfärd, Lindbacke och härligt väder.






Kristi himmelsfärds dag
är inom kristendomen den dag då Jesus efter återuppståndelsen enligt Nya Testamentet lämnade jorden och fördes upp till himlen inför elva av apostlarna. Dagen infaller 39 dagar (den 40:e dagen) efter påskdagen. Den liturgiska färgen är vit på den här dagen.
’Jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.’ Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud


När jag var ung så skulle vi alltid börja Kristi Himmelsfärd med att ge oss ut på gökotta och då pratar vi verkligen OTTA. Senast 05.00 begav vi oss på cykel och cyklade en rejäl bit. Väl framme dukade vi upp vår medhavda matsäck dvs rejäl frukost.


Vi var ett gäng med killar och tjejer som alltid cyklade iväg på detta. Fikakorgen med frukost var rejält packat och filtar och liggunderlag släpades också med på cyklarna. Vi åkte alltid till Lindbacke utanför Nyköping.


Jag måste väl också som avslutning återkomma till Hertas historia direkt tagen ifrån boken Humor i helgade hyddor som kom någongång på 70-80-talet. 

Idag var det länge sedan Herta gick upp i ottan denna dag men härligt att vakna och ge sig ut i morgon solen är det alltid.


Kommentarer
Postat av: Selma

Jag kommer mig nog aldrig iväg på gökotta jag. Jag vill helst ha sällskap och inte ens hunden vill upp i ottan.

2011-06-02 @ 10:13:38
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: skogsnuvan

Jag har aldrig varit på gökotta för det har inte varit tradition här och jag är nog för morgontrött för det.

2011-06-02 @ 19:38:01
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: snawitz

Hur vanligt är det att man firar denna helg idag?

Jag har inget minne av att jag någonsin firat denna dag, och jag är 50-talist

2011-06-02 @ 20:04:12
URL: http://zoega59.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kyrkorna brukar annonsera ibland. Sen tror jag fortfarande att en del folk, kanske mest ungdomar och äldre ger sig ut med kaffekorgen. Vi andra vilar upp oss och sover ut.

2011-06-02 @ 20:17:56
Postat av: anne

Ryssberga? Men det kan väl inte ha varit så långt att cykla? Åtminstone inte om du bodde inne i Nyköping!

2011-06-02 @ 20:48:49
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inne i Nyköping bodde vi inte.

2011-06-02 @ 20:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0