17 maj ett år för länge sedan

Idag är det 17 maj och Norges nationaldag. En gång för länge sedan hade jag möjlighet att vara i Norge och i Olso denna dag. Inte förstod jag vidden av vad jag skulle få vara med om. Här pratar vi inte om det jag var van vid, att kanske samlas någonstans och kolla på nationaldräkter, lyssna på en skolkör som sjunger fint och sjunga nationalsången och sen gå hem och fortsätta med trädgårdsarbetet. Nej här pratar vi att fira.
Som sagt för många år sedan var vi i oslo en dryg vecka. Vi kom med bil, bodde på ett ganska enkelt vandrarhem som brukligt var på den tiden. 17 maj skulle vi ut och kolla. Solen sken och det var kanonväder. Vi traskade fram till slottet och förstod att här framme skulle vi se väldigt bra. Vi satte oss vid statyn. Det gjorde många andra. en äldre man insåg det sorgliga i att jag inte hade någon norsk flagga varför han gav mig en att ha på jackan. Sen kom paraden...
Efter fem timmar kunde vi flytta på oss dvs ge oss iväg från statyn och slottet och titta vidare. Då hade vi sett på skolklasser i alla de åldrar, gamla människor i folkdräkt och allt och alla av alla de sort som tanken kan uppbrnga.
Vi begav oss för att hitta någonstans att äta. Minns att det enda ställe där vi fick plats var ett pizzaställe fast mycket märkvärdigare än så behövde vi inte på den tiden.
  • Vad tycker Du om att fira sitt lands nationaldag?
  • Vad tycker Du om 17 maj?
  • Har Du varit i Norge någon gång detta datum?
  • Om Du har det, hur var det att vara där?

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag firar långt hellre i Norge där det på något vis känns mer äkta än de framkrystade svenska.

2011-05-18 @ 07:27:15
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Jag har ju bara 4th of July att jämföra med och då bara "hemma", men visst är det trevligt när "alla vet vad man ska göra". Här i Sverige har vi ju ingen tradition...



Du. Har du sett att din header är dubblerad?

2011-05-18 @ 08:06:46
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: kyrksyster

1976 var jag i Oslo. Såg alla paraderna, vi fick jättefina platser precis framför slottet. På balkongen stod gamle kung Olav och kronprinsfamiljen. Det var "skolresa" med diakonissutbildningen. Vi bodde på en diakonissanstalt i en korridor med höga dörrar, ekande trapphus. Vattenkanna och tvättfat på rummet. Högt i tak och mycket spartanskt. 10 dagar senare vigdes jag.

2011-05-20 @ 16:55:00
URL: http://blogg.aftonbladet.se/kyrksyster
Postat av: Mia

Det skulle vara en fin upplevelse att vara i Oslo den 17 maj något år. Kanske något man ska satsa på.

2011-05-21 @ 22:12:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0