De afrikanska breven

Just nu har jag läst denna bok. Författaren Eva Lejonsommar knyter ihop tre kontinenter och tre tidsplan till en fungerande helhet vilket nog inte är så lätt. Jag brukar tycka att sådant är svårt att läsa. Man måste liksom hålla i ordning på många olika historier och komma ihåg personer i de olika tidsepokerna.
Romanen är en växelvis berättad historia som kretsar kring två personer, skilda åt av tiden men förenade av blodsband.
Den ena är Elsa Rehn, en svenska som i början av det förra seklet erhöll kallelsen i ett litet missionshus och lämnade Sverige för att resa till Afrika som missionär. Den andra är i nutid, den svarte(bokens benämning) akademikern Robert, som just skrivit en hyllad biografi över sin kände predikantfarfar, men som sjunker allt djupare ner i missbruk och ångest.
Boken är en ganska sorgesam historia om längtan att leva det liv man vill, om skam och om heder. Den handlar också om att söka sina rötter och att finna acceptans med sitt liv. Jag konstaterar avslutningsvis när jag läst boken att det hade varit spännande att i bokform få vara med om mötet, det möte mellan två av bokens personligheter som aldrig blev till.

Kommentarer
Postat av: anne

Låter intressant! Själv läste jag Doktor Glas i söndags.

2011-05-03 @ 20:03:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Britten

Jag tycker också det är svårt att läsa det som spänner över olika tidsepoker...

2011-05-04 @ 16:39:04
URL: http://glitteroga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0