Hälsans stig

Idag ämnade jag ta en promenad och hämta två biljetter med personalföreningens julresa i december. Jag hade kollat med damen ifråga som håller i detta och hon informerade mej att hon oftast finns på sitt arbete mellan 08.00 - 16.30. Jag gick alltså iväg på en liten runda för att hämta dessa.
Som sagt, här fanns hon inte. Ute på andra uppdrag och arbetsuppgifter förmodar jag. En förmån hade jag som fått en runda, 3,6 km hit i alla fall. Bestämmer mig raskt för att gå den sk Hälsans stig. som passerar förbi där jag står. Går inte riktigt rätt väg pga en byggarbetsplats som blockerat stigen och jag vill komma hem och inte traska hela eftermiddagen men 9 km får jag till i alla fall.

Vad är Hälsans stig?


""  En Hälsans Stig för alla

Hälsans Stig är en trygg och promenadvänlig slinga utan given start- eller slutpunkt. Slingan är vanligen 3-6 kilometer lång och löper där människor normalt brukar promenera. På Hälsans Stig är varje kilometer utmärkt med en kilometerskylt som gör att du kan räkna ut hur långt du har gått. Däremellan sitter det skyltar som pekar åt vilket håll stigen går oavsett i vilken riktning du promenerar.

Eftersom slingan saknar given start eller slutpunkt väljer du själv var du vill ansluta dig och hur långt du vill gå. I vissa fall finns även tvärvägar som gör att du kan korta promenaden vid behov. Idag finns Hälsans Stig på ett 100-tal platser i Sverige och fler är planerade ""

 

Det var soligt ute men det syns inte här.

 

Passerade gamle kanotkungen.

 

Vid Tessinskolan ( Ni vet gymnasieskolan som skall läggas ned...i vår stad) kunde man inte följa hälsans stig rätt väg pga att där finns en byggarbetsplats i närheten och det är inhägnat. Jag väljer då att gå genom skolgården, den genomblöta gräsmattan och fram till Lenings väg genom lite skog. Jag passerar då platsen där vi träningskastat kula, ja alla vil som gått i skolan här i närheten. Två kulbumlingar ligger spridda på planen plus ett antal koner och sen diverse skräp.Nog förstår vi att skolan skall stängas när vi ser detta. Jag provkastar inte utan jag fortsätter min vandring.

 


Kommentarer
Postat av: Therese/zill

SV: Fjärilar i magen har jag gott om, men jag har inget särskilt intresse för dem överlag. Jag läste en bok för flera år sen; Fjärilen i glaskupan. Var det den du tänkte på..?



Ha en bra kväll!

2011-11-10 @ 19:20:49
URL: http://zill.bloggplatsen.se
Postat av: Zarah

Inte visste jag att det kallas så... :-) En sådan slinga har funnits i massor av år i det lilla samhälle jag bodde fram till 2002.

2011-11-11 @ 12:05:02
URL: http://verandan.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0