Uppsalahelg

 
Mer om Uppsala kanske jag skulle berätta eller i varje fall visa lite bilder härifrån eller om det kanske blir därifrån.
 
Vi var som sagt i staden på slätten även denna gången. Hälsade på soneni studiestaden. Bodde på hotell på Övre Slottsgatan, kan rekommendera detta och sen bar det ut på stadens gator och torg. På bilden ovan har vi kommit till Gunterska konditoriet.
 
 
Det fanns så mycket att välja på av alla de sort. 
 
 
Tänk att studera i denna staden.
 
 
Och här var det stängt idag.
 
 
Så här nära hade vi till Domkyrkan från hotellets parkering.
 
 
Och så här såg sovrummet ut eller kanske delar av. Fint och fräscht var det.
 
 
Och sen har vi utsikten från vårt fönster.
 
 
Många genvägar fanns.
 
 
Hambergs fisk. Detta fiskställe eller man skall nog kalla det en fiskrestaurang, vill jag varmt rekommendera.
 
 
Snart kommer maten,,,
 
 
Herta och sonen valde denna förrätt.
 
 
Mannens förrätt
 
 
Röding!!! Behöver vi säga mer?
 
 
 
Kaffe med mindre tilltugg, dock inte mindre innehållsrikt:)
 
 
Vi bodde alltså på Pelle Svanslös gata. Den röda ladan bredvid vårt hotell var den lada som katterna hölls i på Gösta Knutssons tid. Vi har också fått lära oss att Gösta Knutsson var Pelle och den kvinna som sedemera blev hans hustru under många år, det var Maja Gräddnos i böckerna. Kan inte ha varit något lätt liv med Måns och Bill & Bull mm.
 
 
Det blev kväll.
 
 
Snerikes Nation på kvällen.
 
 
Hotellets frukostmatsal
 
 
Här fattades inte nå´t.
 
 
 
 
Katternas lada bredvid hotellet.
 
 
Uppsala slott
 
Efter en hel helg i denna stad så är vi s'kra på att vi kommer hit igen.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag tycker att sonen har valt absolut rätt studieort! Visst är det vackert och nostalgiskt i Uppsala. Ni kommer att kunna ränna dit stup i ett o avnjuta Pelle-miljöer.

Svar: SÅKLART VI SKALL! Här finns många fina historiska miljöer och jag har upptäckt hur bra jag trivs i dylika sammanhang.
Herta bloggar

2013-04-11 @ 21:05:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Mia

Jag var tillsammans med ett gäng på IRL-träff i Uppsala i somras. Blev mycket betagen av sta´n, vilket ni också verkar vara. En stad jag absolut vill återvända till.

Svar: Så mysigt och vi bodde så centralt.
Herta bloggar

2013-04-13 @ 09:04:57
URL: http://miatankar.wordpress.com
Postat av: Skogsnuvan

Så roligt att se lite kort från Uppsala. Jag har varit där några gånger och tycker att det är en väldigt vacker stad och där finns det många cafeer av alla möjliga mysiga slag

Svar: Helt mysigt med alla fik där man kan sätta sig. Sonen hade inte varit på något enda. Som student går man bara ( av ekonomisk skäl) på nationerna. Han gillar bakverk så kul att bjuda honom lite. Jag hade aldrig varit några dagar så här i Uppsala bortsett från en kortare resa i tjänsten för några år sedan.
Herta bloggar

2013-04-13 @ 10:23:32
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0