Surkål i stora lass...



Jobbade sent igår. Jag hade inga färdiga matlådor att ta till vilket innebar att jag antingen var tvungen att ta en promenad till affären eller att gå in till vår eminenta kvarterskrog och ta med mej deras "dagens" tillbaka till jobbet. Vi var några fler i personalrummet så detta lockade mej mera då detta gick fortare. Nåväl, inne på kvarterskrogen ser jag att dagens rätt är panerade fiskfileér med kokt potatis och reouladsås. Ok tänker jag, vi har salt och peppar på jobbet, jag tar detta. Jag beställer en dagens.

Jag får maten snabbt idag. En blev stor fiskfile, en potatis ( ett stort framsteg...jag har jobbat länge på att bara få en potatis och inte 4-6 rejäla), remouladsås i rejäl mängd och så en rejäl portion grönt som ser ut som vitkål. Jag tar lite sallad som man får ta själv, svarta bönor (minns ej vad den minsta sorten heter) och sen rivna morötter.

Väl tillbaka i lunchrummet lägger jag upp maten på en tallrik. Vi tittar fundersamt på vitkålen. Övriga personer runt bordet frågar mej: Vad är det där? Jag svarar: Jag vet inte men det känns som surkål? Fast kan man servera surkål till panerad firre? Nåväl, en kollega smakar av kålen och konstaterar, det är nog surkål.

Så nu vet Ni vad vår eminenta kvarterskrog serverar en onsdagslunch. Surkål.

Hittade denna bild på en receptsida, Tasteline. Det ser gott ut. Så färgglatt var dock inte min måltid.



Men nu har jag ätit surkål, förmodligen köpt på stor burk i någon lag, importerad från öst? En erfarenhet rikare.

Kommentarer
Postat av: anne

Ibland kan surkål vara riktigt gott, men burkvarianterna är osäkra kort! :)

2009-03-04 @ 22:01:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Halloj, tack för kommentaren hos mig. Du det lät inte gott med surkål till fisken... ä andra sidan när låter surkål gott :)

2009-03-04 @ 22:54:51
URL: http://ulricatorning.blogspot.com
Postat av: britten

surkål kan verkligen vara jättegott ....äter det sällan men när jag väl gör det så tänker jag alltid " Va gott "

2009-03-05 @ 10:34:02
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: annebelle

Låter inte jättesmaskigt. Särskilt inte om man väntat sig något annat. Undrar just vilken krog det är?

2009-03-05 @ 17:39:09
Postat av: Katinka

Bläää för surkål, det låter horribelt. Åt ni upp den?

2009-03-05 @ 19:25:19
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Suss

Har aldrig ens vågat smaka på surkål, annars är jag inte bangen att smaka på nya saker. Surkål har dock så dålig klang i mina öron att jag nobbat den när jag haft chansen. Var det gott?

2009-03-05 @ 21:50:39
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0