Älskade kaffekopp






Så här i ledighetstider går allt vardagsporslin av koppar åt. Vi har många olika koppar. Vi har de där som man har köpt tillsammans, de som vi fått som reklam för olika saker eller de som vi köpt för att det står något speicellt på dem. Några har vi gett till varandra. Vi har också några gamla som vi haft i många år var för sig. S har också köpt några, koppar som har en klar mammakoppling, antingen att mamma är den absolut bästa eller så är det katter på dem. Förresten katter som motiv har vi haft på många koppar, alla de där av engelskt fint porslin som jag inte får tag i nu fast jag vill.

Och sen har vi den ljungrosa koppen här ovan. Jag tror att jag har köpt fyra koppar en gång. Tre stycken har gått sönder men denna är kvar. Den håller värmen bra, är skön att hålla och och så har den varit med om saker, minnen.

Koppen har varit med under för mig viktiga år, småbarnsåren, åren då det hände saker. Roliga år av glädje då livet var som ljusast. Glada barnaröster. En rolig radhusgata. Tjejfester med grannarna,fester med samfälligheten. Barnkalas. Fikastunder med grannarna bara sådär då vi delade vardagslivets trivialiteter. Koppen har också varit med då livet inte har varit lika enkelt. Då motgångarna i livet har funnits. Då vi har levt i dödens närhet och då vi inte har haft svaren men många tankar och frågor. Men koppen har använts då vänskap har delats och då kanske livsmod har vuxit fram så sakteliga.

Koppen är helt ute färgmässigt idag. Inte ens i Ullared (!), nej jag menar ÖB och Rusta säljer man dessa färger. Men den är min kaffekopp. Jag vill dricka morgonkaffet i denna. Då är det bara jag som vill ha kaffe och det vill jag ha i min alldeles egna särskilda kaffekopp.

Berätta om Din favoritkopp!


Kommentarer
Postat av: anne

Åh, så härligt och fint skrivet! Jag ska klura på vilken som är min absoluta favorit, vi har en liknande samling som den du beskriver.

2010-01-05 @ 00:04:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vi har två fåniga favvokoppar. De är blå och de fick vi gratis med på någon beställning i katalog från Ellos tror jag. De är supergoda att dricka ur och vi använder dem gärna.



Fast nu har vi fått fyra nya favoriter; Stig Lindbergs vita blanka med svart rand. Helt ljuvliga.

2010-01-05 @ 00:57:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Britt

Har en liknande rosa kopp som jag fick i julklapp i ett frukostset i rosa och ljusblått från Mique 1983 (tror jag det var)...tyvärr inte en av favoriterna utan en av dem längst bak i skåpet. Kanske dags att ge den en revival?



Favoriten är en vit som ett av barnen på förskolan porslinsmålat mitt namn på...stor, skön att hållas i och god att dricka ur.

2010-01-05 @ 00:58:36
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Mia

Vilken fin kärleksförklaring till din kaffekopp! Vid senaste flyttningen rensade jag bort en del gammalt porslin, jag har massor.. ;-) Favvokopp... nja... kanske... ska fundera.... Däremot har jag ett par koppar som är fyllda av minnen, liknande de du berätta....

2010-01-05 @ 05:50:58
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0