Stolt fjällskivling en gång till

För den som undrar över Stolt fjällskivling tar jag med följande stycke som jag hittat på denna sida.
"" Populär och läcker matsvamp med vackert brunfjällig hatt och vattrad fot. Hattbredden kan nå ända upp till 30 cm i diameter.
Beskrivning:
• Hatt som ung klotformad och gråbrun, med åldern välvd till utbredd med en liten puckel, och med uppsprickande bruna fjäll mot en vit botten.
• Skivor täta, fria, vita, med åldern ibland svagt brunfläckiga.
• Fot ihålig, seg, vit, med ett brunvattrat mönster och uppsvälld fotbas.
• Ring kraftig, lätt att lossa och kan då föras upp och ned på foten (likt en ring på ett finger).
• Kött vitt, med en behaglig nötlik smak och lukt.


Förväxlingssvampar:
Kan förväxlas med giftiga flugsvampar, t ex panterflugsvamp och brun flugsvamp. Här är en bra regel till hjälp för att undvika detta:

• Flugsvamparnas hatt har LJUSA fjäll på mörk botten! 
• Stolt fjällskivling har MÖRKA fjäll på ljus botten!

Det finns flera snarlika parasollskivlingar, men ingen av de i Sverige förekommande arterna är kända för att vara giftiga""

Den stolta fjällskivlingen kan förväxlas med flugsvamp – båda har ring, fläckar på hatten och en fotbas som är lökaktigt uppsvälld – men då kan man komma ihåg att på fjällskivlingen kan man lossa ringen och föra den upp och ner på foten. Foten är ofta seg och träig, men svampexpertisen har svar även på detta.

 

Dela hatten o se efter om den är fin. Då behövs de ingen mer rensning skivorna kan du låta sitta kvar. Foten kan efter rensning hårdtorka i 100 grader i ugnen, sen ner i morteln och gör pulver av den. Det är kanongott att använda till såser. Hatten steker man i pannan.

Ladda upp med smör, olivolja, salt och vitpeppar.  Du känner en nötaktig doft av smörstekt stolt fjällskivling. Man skall steka den på medelgod värme. Stekt lök är alltid gott till. Stek den i mycket smör. Stek inte för hårt och för länge. Då blir den lätt seg och kan smaka beskt. Det finns många tips på recept på stolt fjällskivling på nätet.
Nu är det bara ut och plocka dem om Du råkar bo i dess trakter.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Ok, tackar för beskrivningen. Jag förstår att den smakar gott av beskrivningen att döma, men jag skulle aldrig våga mig på något som liknar vit flugsvamp.

2010-10-01 @ 17:41:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: skogsnuvan

Visst har jag sett den svampen men trott att det kanske varit något giftigt.

2010-10-01 @ 18:21:08
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Man får tänka på detta:



Flugsvamparnas hatt har LJUSA fjäll på mörk botten!

• Stolt fjällskivling har MÖRKA fjäll på ljus botten!

2010-10-01 @ 18:30:01
Postat av: Cinderella

WOW!!!!!!



Så skitsnygga de var!!!!! Helt fantastiskt!!!!



Sv. Håkan Johansson står det på kortet från Söderbergs, bilen servas ju rätt ofta, kom ihåg hur mycket vi kör dagligen...



Och vem var det som var på besök....? Jaaa-du!

2010-10-01 @ 19:13:23
URL: http://enbalpaslottetiseptember.blogg.se/
Postat av: anne

Opsi Daisy-nu har du en länk till min andra blogg! :)

2010-10-01 @ 19:14:02
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: annebelle

Ojojoj, vilka svampar! Själv plockade jag massor av trattisar igår. :) Då känner man sig rik.

2010-10-01 @ 19:33:21
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag har aldrig vågat tro att det är dem jag sett, än mindre testat att äta, men efter den beskrivningen och om jag ser något liknande någon mer gång så kanske..... Min dröm är svart trumpetsvamp som jag bara smakat en gång och den var himmelsk!

2010-10-01 @ 22:43:52
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om man bara håller i sär vad som är ljust och vad som är mörkt.

2010-10-01 @ 22:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0