Hertas nässelsoppa på mormors vis.

Vi hade stuga dvs ett torparställe i Stigis i många år. Där plockade vi nässlor, min mor och jag. Pappa som jag minns honom plockade aldrig nässlor. Tror inte att han åt soppan direkt heller.
Men vi plockade. Mamma berättade om hur järnrik soppan var och att den därför var väldligt bra. Så nu skall det kokas, i år igen. Nässlor det är gott det!
Herta har förutom gräsklippning och rissläpning, plockat nässlor idag på eftermiddagen. Nu skall de hanteras för det skall bli soppa ikväll.
Hertas recept

2 l n
1,5 l v
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 dl gräslök
2 msk smör
3 vetemjöl
1 dl grädde

Serveras med var sitt hårdkokt ägg.















Skölj nässlorna väl. Koka upp vatten och smulade buljongtärningar i en gryta. Lägg ner och förväll nässlorna ca 5 minuter. Sila ifrån spadet och häll tillbaka det i grytan.

Hacka gräslöken. Hacka sedan nässlorna eller finfördela dem i en matberedare. Rör ut mjölet i grädden eller mjölken och vispa ner det och nässlorna i spadet. Koka soppan några minuter.

Smaka av med salt, peppar och någon örtkrydda. Strö över gräslöken.



Soppan är färdig.

Hertas soppa klar att ätas med ägg.

Nu äter vi, på gammalt sopp-porslin från Härnösand.

Kommentarer
Postat av: Suss

Tack, tack för det recptet, jag har nyss kommenterat till dottern att hon har gratis mat på tomten. Hon nappade inte, sa bara: "Ja ja ja!"

Svar: Blogga gärna om damtoaletten på Vasakyrkan, det lät spännande.

2012-05-13 @ 19:28:34
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0