70-talets varma mackor...


Nu råder det olika meningar om Hertas varma mackor. Är det falukorv på dem eller är det inte det. Herta fattar inte varför i första vändan Anne och sedan pedagogen Inga fått för sig att Herta har falukorv på sina mackor när hon i stället har tomatskivor överskt? Trodde att dessa människor som jag ser som seriösa och förmodligen väldigt kompetenta personer kan se så fel alternativt fabulera ihop utifrån vad de tror sig se? Undrar vad det är hos dem som gör att deser falukorvar överallt? Här är ett annat tillfälle då vi ätit denna gamla delikatess från när det begav sig.

Hur minns Ni 70-talet? I mitt liv innefattade denna tidsepok många kvällar med varma mackor tillsammans med thé förståss. Mínns Hertas 18-års-dag med en massa kompisar hemma. Mamma hade gjort varma smörgåsar eller man sa väl inte smörgåsar, man sa varma mackor. I varje fall så hade vi lite olika sort av mackor. Sen åkte hon och pappa iväg någonstans.

Varma mackor med skinka.
Varma mackor med champinjoner.
Varma mackor med musslor.
Varma mackor med köttfärs.

Minns inget mer just nu.

Sen på med tomater, örtkryddor och ost och in i ugnen.

Kvällarna och nätterna var långa. Gitarren var framme, vi läste dikter och sjöng och diskuterade frampå småtimmarna.

Berätta gärna om Ditt 70-tal!


Kommentarer
Postat av: Mia

Varma mackor med kantarellstuvning förekom hos mig också.... Det var muuuummms...

2011-01-08 @ 13:00:26
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Carina

Ja mycket varma mackor var det. Minns att vi hade prickig korv och tomat på.

Och jag såg helt klart att det var tomat på dina mackor och inte falukorv.

IDag brukar vi ha skinka o ananasring på mackorna. Bella föredrar tonfiskstuvning.

2011-01-08 @ 13:57:35
URL: http://justmintoo.blogg.se/
Postat av: Selma

Fast det kan nog vara gott med falukorv också. Minns att mormor gjorde pizza en gång med falukorv på.

2011-01-08 @ 14:03:11
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Krönikören

Så du är inte bara bra på falukorvsmackor utan även på bestick! Måste prova ditt råd!

2011-01-08 @ 14:56:54
URL: http://www.metrobloggen.se/antligenmandag
Postat av: Skatan

Det ser väl varenda människa att det är tomaaater och inte falukorv på dina varma mackor!!! :-)

Mitt 70-tal var som ditt ungefär men fullt med ungar. Jag fick en dotter -73 och tvillingar -77 men varma mackor åt man och drack té och spelade gitarr och sjön Hang down your head Tom Dooli ... eller om deeet var på 60talet.



Kram!

2011-01-08 @ 17:17:31
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: Inga Magnusson

Jag älskar falukorv, därför vill jag se falukorv överallt! Ha ha...!



Mitt 70-tal var nog i början som Ditt, sen fick jag barn, 74, 75 och 77 så sen blev det långt mellan gitarrliren och vinpimpelkvällarna. Det handlade mest om att titta djupt ner i bajsblöjor!

2011-01-09 @ 02:04:53
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0